Mauri Kunnas: Yökirja

Yökirja sukeltaa yön pimeyteen ja kertoo tiedonhaluisille lapsille, että mitä kaikkea yöllä tapahtuukaan. Öisin on yllättävän paljon elämää. Monet ihmiset tietenkin nukkuvat kotonaan ja näkevät unia, mutta aivan kaikki eivät kuitenkaan tee niin. Useissa ammateissa tarvitaan yötyöläisiä ja osa ihmisistä on harrastustensa (vaikkapa tähtien tarkkailun) takia muualla kuin kotona nukkumassa.

Oletan, että monia eri-ikäisiä lapsia kiinnostaa jossakin vaiheessa yöllinen elämä ja mitä tapahtuu, kun itse on nukkumassa. Tämä lastenkirjojen klassikko sopii luettavaksi kaikenikäisille lapsille sukupuolesta riippumatta. Kirja sopii hyvin myös aikuiseen makuun. Se on ajaton teos, joka jaksaa viihdyttää vuodesta toiseen uusia (ja vanhoja) lukijoita.

Kirjan tarina ja varsinkin kuvitus kestävät siis hyvin useamman lukukerran. Kuvista voi löytää joka aukeamalta erilaisia jänniä yksityiskohtia. Itse olen esimerkiksi pitänyt aina Herra Hakkaraisen etsimisestä, onneksi Kunnas on tehnyt myöhemmin Hakkaraisen unissakävelystä oman kokonaisen kirjan.