Linda Howard: Yön huntu

Kirjailija Linda Howard on tunnettu romantiikkaa sisältävistä jännitysromaaneistaan, eikä hänen uusin teoksensa Yön huntukaan riko tätä  tutuksi tullutta kaavaa. Yön hunnussa pääroolissa on hääsuunnittelija Jaclyn Wilde, joka on joutunut asioimaan varsinaisen hirviömorsiamen kanssa. Lopulta myös kylmähermoinen hääsuunnittelija joutuu konfliktiin asiakkaansa kanssa, ja saa pian riidan jälkeen  kuullakauhukseen morsimen tulleen murhatuksi varsin verisellä tavalla. Riideltyään julkisesti morsiamen kanssa hetkeä ennen murhaa, Jaclyn on ymmärrettävästi varsin korkealla poliisin tutkintalistalla.

Järkytykset eivät kuitenkaan lopu tähän, sillä Jaclyn saa havaita että murhaa tutkii rikosetsivä Eric Wilder, jonka kanssa Jaclyn tapojensa vastaisesti oli juuri viettänyt kiihkeän yhden yön jutun. Lisähaasteita Jaclynin elämään lisää myös se, että hän saattaa olla ainoa joka on nähnyt itse murhaajan, eikä murhaaja näytä epäröivän lisätä myös Jaclynia tappolistalleen.

Linda Howardin kirjat ovat viihdettä parhaimmasta päästä, sillä hän kirjoittaa romanttista jännityskirjallisuutta varsin sujuvasti ja lajityypin säännöt halliten. Kirjat ovat kyllä usein niin samantyyppisiä, että lukijan saattaa olla vaikea muistaa mitkä niistä on lukenut, mutta tämäntyyppisessä kirjallisuudessa sekään ei suuremmin haittaa.

Omalla kohdallani tällaiset kirjat toimivat rentoutumismielessä, ja uusimman Howardin otinkin lukulistalleni lomaltapaluuta tasoittamaan. Kirjailija hallitsee jännityskirjallisuuden sen verran hyvin, että oman elämän murheet unohtuvat hetkeksi takuuvarmasti. Jos pitää romanttisesta jännityksestä, eikä ole vielä Howardin kirjoihin tutustunut, niin suosittelen lämpimästi kokeilemaan. Nämä toimivat myös niillä, jotka eivät kaipaa romantiikaltaan ylenmääräistä siirappisuutta.

Salla P.