Sini Visa: Kinuskikissa leipoo : tervetuloa juhliin!

Kinuskikissa leipoo -kirjan tekijän Sini Visan pitämä Kinuskikissa-leivontasivusto on varmasti tuttu monille leipomisen ystäville, ja nyt hän tekee debyyttinsä kirjamaailmaan. Kinuskikissa leipoo -kirja kokoaa yhteen sekä blogista tuttuja reseptejä että ihan uusia tuttavuuksia. Itse en ole Kinuskikissa-sivuston aktiivisimpia käyttäjiä, mutta itse kirja yllätti minut positiivisesti.

Kirja on visuaalisesti kaunis, ohjeet ovat selkeitä ja kirjasta saa monia hyödyllisiä vinkkejä aina kakkupohjan teosta pursottamiseen ja erilaisiin kuorrutteisiin saakka. Mikä parasta, ei tarvitse olla kondiittori onnistuakseen leivonnaisissa, sillä näillä ohjeilla aloittelevampikin leipuri voi kokea onnistumisen iloa. Kinuskikissan parhaita puolia ovatkin aina olleet kuvalliset ohjeet leipomisen eri vaiheista, ja tämä periaate on saatu siirrettyä myös kirjaan.

Kirja täyttää erinomaisesti hyvälle leivontakirjalle asettamani kriteerit, eli se tarjoaa uusia, piristäviä ideoita, jotka ovat jokaisen toteutettavissa. Tavalliselle arkileipurille kun ei ole kovin paljoa iloa kakkukirjojen huikeista luomuksista, jos niitä ei mitenkään pysty siirtämään omaan elämään. Kinuskikissa leipoo -kirjasta löysin sen sijaan heti toteuttamiskelpoisia ideoita muun muassa lapsen uhkaavasti lähestyville syntymäpäiville.

Kakkujen lisäksi kirjasta löytyy muita makeita ja suolaisia leivonnaisia, joten kirjan avulla voi toteuttaa vaikkapa koko juhlien tarjoilut. Pienen miinuksen antaisin kirjalle siitä, että liivatteen käytölle tarjottiin hyvin vähän vaihtoehtoja, ja suolaisia leivonnaisia olisi voinut olla hieman enemmän. Joka tapauksessa kyseessä on inspiroiva perusteos leipomisesta kiinnostuneille taidoista riippumatta.

Salla P.