Sami Kuronen: Elämäni reseptit

Syksyn toinen “julkkiskokki” kategoriaan luokiteltavissa oleva keittokirja on hieman yllättäen Sami Kurosen käsialaa. (Ensimmäinen oli Kari “Kape” Aihisen.) Itselleni miehen ruoanlaittotausta on suhteellisen tuore tieto; joitakin vuosia sitten satuin poimimaan talteen lehtileikkeen, joka esitteli “Kurosen kuuluisat ribsit”, mutta muuten hän oli minulle vain ja ainoastaan juontaja – radioääni ja tv:stä tuttu.

Kirjan intro sekä teokseen upotetut tarinat kuitenkin kertovat, että vaikka ruoanlaitto sinänsä ei olekaan kuulunut olennaisena osana miehen elämään vielä kovinkaan kauan, on ruokamuistoja toki kertynyt jo pienestä pitäen. Mummolan kesät lihakukkoineen, vatruskoineen ja sultsinoineen olivat niistä ensimmäisiä, reseptit tallennettuina tietysti kirjan sivuille.

Lapsuuden jälkeen ruoka – tai ainakin sen laittaminen – taisi joitakin vuosia olla melko lailla toissijainen juttu, sillä seuraavaksi Sami pohtii lapsellista arkea, sitä kuinka parisuhde, isyys ja erityisesti sitä suhteellisen pian seurannut avioero ajoivat häntä pikkuhiljaa ruoanlaiton pariin. Seuraavaksi tutustutaankin miehen sinkkuviikkojen suosikkeihin ja #datenight-resepteihin. Näitä seuraavat terveelliset, mutta kuitenkin herkulliset, kuntoilun ohelle sopivat ruoat sekä grillimestarin ideat. Sitten poiketaan thaimaalaiseen makumaailmaan ja puhutaan tietysti Viettelysten saaresta. Lopuksi ääneen pääsevät radio Suomipopin reseptikilpailun voittajat ja aivan viimeiseksi Pasi, Samin kokkiveli, esimerkki ja opastaja.

Elämäni reseptit on miellyttävän oloisia ja mielenkiintoisia reseptejä sisältävä kokoelma, jota on ryyditetty tekijälle tärkeillä tarinoilla. Teos onkin kaikin puolin tekijänsä näköinen ja innostaa kokeilemaan juuri hänelle tärkeitä reseptejä. Tähän mennessä olen tullut kokeilleeksi vasta muutamaa, mutta tullut vakuuttuneeksi siitä, että näiden reseptien kanssa haluan tehdä syvempääkin tuttavuutta. Jo yksinkertainen sipuli-ohramuhennos riitti vakuuttamaan.

Suosittelen tarttumaan!

Kaisa Sutela on kirjamaailmaan työelämässään eksynyt – ja uppoutunut – teologi. Hän rakastaa kirjoja ja on kirjallisuuden lajien suhteen melko kaikkiruokainen, mutta viihtyy silti parhaiten laatukirjallisuuden parissa. Myös lastenkirjat ovat lähellä sydäntä. Kaisa harrastaa ruoanlaittoa ja sitä myöten Tunnelmallisia makuja -blogin pitämistä. Kaisan haastattelu. Kaikki vinkit »