Stieg Larsson ja Denise Mina: Tyttö joka leikki tulella

Tyttö joka leikki tulella

Millenium-trilogian sarjakuvakäännökset jatkuvat Tyttö joka leikki tulella -kir­jaan pohjautuvalla sarjakuvalla. Sarjakuvakäännöksen takana on ensim­mäisen osan tapaan Denise Mina, jolla on varsin kattava julkaisuhistoria omienkin dekkareiden parissa.

Miehet jotka vihaavat naisia -kirjasta tutut henkilöt ovat uuden ongelmasarjan edessä. Toimittaja Mikael Blomkvist saa vinkin kontaktiltaan seksibisneksestä, johon on sekaantunut yhteiskunnan eturivin henkilöitä. Kun vihjeen antajat kuolevat on käsissä varsin ongelmallinen tilanne. Asiat vaan monimutkaistuvat kun Mikaelin vanha tuttava, tietokonehakkeri Lisbeth Salander liittyy tapaukseen.

Ensimmäinen asia, jonka albumista huomaa on sen visuaalinen ilme. Lee Bermejon kuvittama kansi on hyvin näyttävä. Andrea Muttin ja Leonardo Mancon varsinainen kuvitus ei yllä ihan kannen tasolle, mutta on tyylillisesti samankaltaista. Kuvitus on suurelta osin tummaa ja Minan ruuturakenne on varsin modernia sarjakuvakerrontaa. Hän ei pelkää käyttää sivuja, joilla ei puhuta mitään, eikä hän myöskään jätä tilaa käyttämättä. Myös tuotannolli­sesti albumi on huippuluokkaa: kovat kannet ja hyvälaatuinen paperi tekevät albumille oikeutta. Itse myös olen tyytyväinen ratkaisusta sijoittaa koko tarina yhteen albumiin, eikä jakaa sitä kahteen osaan ensimmäisen sarjakuvakirjan tavoin.

Dekkareihin pohjautuvat sarjakuvat ovat ainakin Suomessa kovin harvinaisia. Nopeasti miettimällä minulle ei tule mieleen ainuttakaan muuta dekkarisarja­kuvaa. Se saa minut hieman ihmettelemään miksi, sillä ainakin Millenium -sar­jakuvat ovat varsin vetovoimaisia. Sarjakuvien visuaalinen ilmaisu ja nopea tarinankerronta yhdistettynä dekkarien mysteerirakenteeseen tuntuu ihan kiinnostavalta yhtälöltä.