Melody Griffiths: 201 ideaa pieniin ja suuriin virkkaustöihin

Melody Griffiths on jo tullut tutuksi käsitöiden ystäville. Hänen neulonta- ja virkkauskirjojaan ovat useat suomalaiset kustantajat kääntäneet vuosien kuluessa; itse asiassa käsillä oleva teos on toinen painos Multikustannuksen 2007 julkaisemasta kirjasta.

Tämä kirja sisältää useita viehättäviä malleja. Alussa on kukkakuvioita, sitten pitsiliinoista ja päiväpeitteistä tuttuja malleja ja lopuksi hyvinkin erilaisia kuvioita, jopa kaikki aakkoset ja esimerkiksi eri eläimiä kohokuvioina ruuduissa. Käyttötarkoituksia näille varmasti löytyy; pienet ja nopeasti valmistuvat kukat sopivat sellaisinaan vaikkapa vaatteiden koristeiksi, ja paloista voi koota perinteiseen tapaan peitteitä ja tyynyjä. Kirjan lopussa on myös muutama vaate- ja asustemalli.

Aivan aloittelijan kirja tämä ei ole; helponkin näköiset kuviot vaativat tasaisen virkkuukäsialan ja tarkan ohjeen seuraamisen. Kokeneempi virkkaaja löytää kyllä monta ihastuttavaa mallia. Oikeastaan olisin kaivannut vain vähän enemmän ideoita eri kuvioiden yhdistelystä.

Joka tapauksessa Moreenikustannus on jälleen kerran tehnyt hienon työn julkaistessaan uuden kädentyökirjan, joissa sillä on jo hyvä perinne, ja joka toivottavasti saa edelleen jatkoa!