Brian Fies: A Fire Story

Vuoden 2017 Kalifornian metsäpaloissa kuoli 44 ihmistä ja tuhannet ihmiset jouduttiin evakuoimaan liekkien tieltä. Sarjakuvataitelija Brian Fies oli yksi niistä ihmisistä, jotka menettivät katastrofissa koko omaisuutensa ja niinpä hän teki ainoan asian, jonka osasi: piirsi kokemuksistaan sarjakuvan.

Alkuperäisen 18-sivuisen nettisarjakuvan Fies teki aiheesta heti tapahtumien aikaan. A Fire Story laajentaa tätä alkuperäistä sarjakuvaa reilun 150 sivun mittaiseksi teokseksi. Siinä missä alkuperäinen sarjakuva käsitteli hyvin henkilökohtaista kokemusta, A Fire Story käsittelee maastopalojen vaikutusta myös laajempaan yhteisöön; sarjakuvaa rytmittävät myös muiden ihmisten kertomukset kotiensa menettämisestä.

Sen lisäksi Fies kertoo katastrofin jälkipyykistä, eli miten tuhansien kotien tuhoutuminen on vaikuttanut alueen talouteen, tai kuten Fies kiteyttää tilanteen ”misery trickled down”. Kalifornia on jo ennestään hyvin kallis paikka asua, ja tuhannet kodittomat ihmiset löysivät itsensä yllättäen tilanteesta, jossa hyvän bisneksen vainunneet vuokraisännät vaativat mistä tahansa hökkelistä kohtuuttomia summia.

A Fire Story on kaikin puolin mielenkiintoinen ja koskettava teos, joka näyttää sarjakuvajournalismin voiman. Lisää tällaisia, kiitos! Suosittelen myös Brian Fiesin aikaisempaa sarjakuvaa Mom’s Cancer, joka on omaelämäkerrallinen sarjakuva Brianin äidin parantumattomasta keuhkosyövästä ja sen vaikutuksesta koko perheeseen.

Titta Lindström

Titta Lindström on graafinen suunnittelija ja kuvittaja, joka käyttää vapaa-aikansa mieluusti kirjojen parissa. Sarjakuvat ovat sydäntä lähellä, mutta lukulistalle pääsee säännöllisesti myös tietokirjallisuutta, erityisesti muistelmat ja elämänkerrat herättävät kiinnostusta. Kaikki vinkit »