Kaisa Häkkinen ja Terttu Lempiäinen: Aaloesta öljypuuhun : suomenkielellä mainittuja kasveja Agricolan aikaan

Kirja Aaloesta öljypuuhun : suomenkielellä mainittuja kasveja Agricolan aikaan yhdistää kasvi- ja kielitiedettä. Siihen on koottu tietoja vanhoista kasveista, jotka on mainittu nimeltä Mikael Agricolan teksteissä. Kyse on lähinnä Raamatun käännöksessä ja Rukouskirjassa esiintyneistä kasveista. Kuvituksena on käytetty 1500-luvulta peräisin olevia kuvia, joita on lainattu esimerkiksi saksalaiselta kasvitieteilijältä. Ne sopivat hyvin kirjan tyyliin.

Kasvit on jaettu seuraaviin ryhmiin: mauste- ja rohdoskasvit, eksoottiset puut ja pensaat, koristekasvit, kotimaiset hyötykasvit sekä kotimaiset luonnonkasvit. Yhteensä kirjassa esitellään 70 kasvia. Jokaisesta on kerrottu esiintyminen Agricolan teksteissä ja analysoitu nimen alkuperää. Osalla nimi on muuttunut aikojen kuluessa, mutta yllättävän monella kasvilla on edelleenkin sama nimi käytössä. Lisäksi kaikista kasveista on myös tehty yleiset kasvitieteelliset esittelyt, kerrottu kasvin historiaa ja käyttömahdollisuuksia.

Teos on kiinnostava sekä kasveista että kielestä kiinnostuneille. Omasta mielestäni kirjan parasta antia olivat tiedot kasvien nimien alkuperästä ja niiden käytön historia. Uuden informaation määrä on suuri ja siksi tässä riittää tutkittavaa pitkäksi aikaa.

Alennuskoodilla Kirjavinkit30 saat 30 päivän ilmaisen kokeilun!