Matthew MacDonald: Aivot : Käyttäjän käsikirja

Alkuperäisteos kuuluu O’Reilly-kustantamon Missing manuals -sarjaan, eli puuttuviin käyttöoppaisiin. Kätevä aivojen käyttäjän käsikirja todellakin puuttuu peruskokoonpanosta, joten tämä julkaisu paikkaa todella kriittisen puutteen. Opas on mainio: se käsittelee aivoja monipuolisesti, kattavasti ja helppotajuisesti. Kirja on todellakin kirjoitettu kuten hyvä käyttöopas.

Näkökulma on mukavasti tutkittuun tieteeseen nojaava, mutta erittäin käytännönläheinen. Kirja esittelee aivojen toiminnan piirteitä ja puutteita, käy läpi vaadittavat ylläpitotoimet eli unen ja ruoan merkityksen, kuvaa aivojen kehitystä hedelmöityksestä vanhuuden rappeutumiseen ja käsittelee mielihyvän, stressin ja rakkauden kaltaisia peruskysymyksiä.

Kirjasta oppii paljon hyödyllistä omista aivoistaan ja niiden toiminnasta. Käytännön ohjeistuksesta mainittakoon ruokavinkit, persoonallisuustestit, muistitekniikat ja listat tavallisimmista päättelyvirheistä ja ohjeet niiden kitkemiseen. Erilaiset optiset illuusiot ja muut aivoja hämäävät harhat vastaavat puolestaan viihteestä. Tämän kirjan pitäisi tulla jokaisen ihmisyksilön mukana, sen verran valaisevaa sen sisältö oli.

Suosittelen kaikille aivoistaan kiinnostuneille!