Matti Laine: Ammattilainen

Ammattilainen on kirja, joka yllätti uusilla henkilöillään ja jännittävällä otteellaan. Matti Laineen uusimmassa kirjassa ei ole samoja henkilöitä kuin edellisissä kirjoissa Pudotus ja Sivukuja. Uudet kuviot tempaisivat mukaansa niin, että se oli suorastaan raikasta. Jännittävä ja mielenkiintoinen ote säilyi koko kirjan ajan ja pieniä yllätyksiä tuli vastaan tämän tästä.

Kirjassa tulevat lähelle palkkamurhaaja Henrique Cabra, joka on entinen palkkasoturi ja niillä taidoilla ja tiedoilla harjoittaa nykyistä ammattiaan “ammattilaisena”. Capra vaikuttaa aluksi peloittavalta ja voisi olla kirjan pahis, mutta onko sittenkään? Hänen mukanaan pääsee kansainväliseen ja kylmän viileään rikolliseen maailmaan.

Toinen on sitten Seve, Severi Junes, helsinkiläisen ohjelmatoimiston palkkalistoilla oleva tapahtumatuottaja, ammattilainen hänkin. Sevellä on ongelmia riittämiin ja osa kirjan jännitystä on se, miten Severi selviää. Kumpi voittaa, ongelmat vai Seve? Hänen kauttaan tulee tutuksi ohjelmatoimiston elämä, kaikessa karuudessaan. Lisäksi kaikki piristeet…

Kumpikin on kuvattu niin hyvin, että he todella tulevat tutuiksi. Jopa niin, että kirjan loputtua jää miettimään, kuinkahan heidän käy? Muita henkilöitä on riittävästi ja niistä nousevat hyvin loistavat ihmiskuvaukset. Mielenkiintoisia tyyppejä.

Kirjassa kuljetaan tavallaan kahden tarinan kanssa. Capran kansainvälinen näkökulma ja Juneksen helsinkiläispiirit. Tarinat sivuavat toisaan vain pari kertaa, silti tarina on kokonainen. Jännitystä on kaiken aikaa ja se on sujuvaa.

Jos toivonkin kirjoille jatko-osia, niin nyt toivon sitä todella.