Anniina Wallius: Anniinan iloiset ristipistot

Kustannusosakeyhtiö Moreeni on vireä kustantamo, jonka profiiliin sisältyy enimmäkseen tietokirjoja, useimmat erilaisista käden taidoista tai luonnosta. Myös nyt keväällä 2014 heidän julkaisuohjelmassaan on useita käsityökirjoja, muun muassa kauan odotettu uusintapainos Jan Eatonin kirjasta 200 virkattua ruutua.

Anniina Wallius on helsinkiläinen toimittaja ja pitkän linjan ristipistoilija; hänen mallejaan on julkaistu englantilaisissa käsityölehdissä asti. Anniinan iloiset ristipistot sisältää paljon malleja eri käyttöihin: on kortteja, kirjanmerkkejä, tyynyjä, kasseja ja tauluja.

Suurin osa malleista on kohtalaisen helppoja toteuttaa, joten kynnys tähän kirjaan tarttumiseen ei ole kovinkaan korkea, mutta haasteitakin löytyy niitä haluaville. Mallit on esitetty kiitettävän selkein ruutupiirroksin. Wallius käyttää ohjeissaan ranskalaisen DMC:n muliinilankoja ja malleissa on annettu niille numerot, mutta netistähän löytyy sitten taulukoita, joilla voi etsiä vastaavat värit saksalaisen Anchorin kokoelmista. Kirjan lopussa on varsinaisten ohjeiden lisäksi muutama mallisto aakkosia, joille varmasti löytyykin käyttöä esimerkiksi kortteja tehdessä. ­ Jos blogien määrään on uskomista, on ristipistoilu suosittu harrastus, ja tämä kirja löytää toivottavasti tiensä ahkerien pistoilijoiden hyllyihin.