Lina Enlund ja Niclas Erlin: Arkea ja juhlaa Raaseporin linnassa

Raaseporin linna on suomalaisista linnoista omalla tavallaan mielenkiintoisin, vaikka sen nykyinen ulkomuoto onkin hieman vaatimaton. Vuosisatoja hylättynä seisonut linna on kärsinyt mittavia vahinkoja, ja vaatii jo melkoista mielikuvitusta nähdä linna sellaisena kuin se joskus aikoinaan oli. Nykyään Raaseporin linna tekee jonkinmoisen vaikutuksen rujolla, karkean rosoisella ulkoasullaan. Aikoinaan keskustorni ja koko itäinen kehämuuri oli kuitenkin tiilellä verhoiltu, joten ensivaikutelma eroaa varsin paljon historiallisesta todellisuudesta.

Eikä tietysti vain itse linna, vaan myös linnan ympäristö oli huomattavan erilainen. Keskiajalla Raaseporin linna sijaitsi vielä saarella, eikä pienen joen varrella kuten nykyään. Runsaalla kuvamateriaalilla varustettu kirja on onneksi hyvin havainnollinen, vaikka itse ei olisi linnassa koskaan käynytkään.

Arkea ja juhlaa Raaseporin linnassa valottaa mielenkiintoisesti linnan historiaa ja niitä ihmisiä, jotka linnassa työskentelivät ja vaikuttivat. Myös alueen arkeologiselle tutkimukselle annetaan huomiota, unohtamatta linnan entisöintiä, joka ei ole aina mennyt ihan nappiin. Lopussa on vielä katsaus Raaseporin linnan nykyiseen rooliin turismin keskiössä.

Arkea ja juhlaa Raaseporin linnassa on tyylikäs ja mielenkiintoinen kirja linnan historiasta ja merkityksestä Suomen historiassa. Suosittelen linnahistoriasta kiinnostuneille!