Edgar Allan Poe: Arthur Gordon Pymin selonteko

Edgar Allan Poen ainoaksi jäänyt romaani Arthur Gordon Pymin selonteko sotkee faktan ja fiktion rajoja heti esipuheestaan alkaen. Lukijalle uskotellaan nuoren merimiehen Arthur Gordon Pymin tekevän selkoa Edgar Allan Poen avustamana suurista ja uskomattomista seikkailuistaan maailman valtamerillä. Hän joutuu ensin salamatkustajana keskelle laivakapinaa, sitten rajun myrskyn seurauksena viikkokausiksi tuuliajolle vain parin toverin kera. Haaksirikkoiset pelastaneen brittiläisen kauppalaivan kyydissä matka jatkuu kohti tuntemattomia napavesiä, joissa koetaankin mitä huikeimpia seikkailuja.

Erityisesti tässä vaiheessa Poe antaa mielikuvituksensa lentää. Tutkimaton Antarktis saa Poen (vaiko Pymin?) maalailemaan uskomattomia maailmoja eriskummallisine luonnonlakeineen ja elämänmuotoineen. Mielenkiintoista on, että teoksen julkaisuaikaan 1838 Poen sepitteet menivät ilman muuta tosiasioista ja Pymin seikkailuja pidettiin täytenä totena.

Jaana Kapari-Jatta on tehnyt jälleen ensiluokkaista työtä kääntäessään tämän moniversoisen, hienon teoksen suomeksi. Poen teksti on tarkkasilmäisesti havainnoivaa, teknistä termistöä pullollaan olevaa, mutta mitä nautittavinta proosaa. Suosittelen lämpimästi.