J.S. Meresmaa: Aseenkantajan kunnia

Tässäpä erilainen, normeista poikkeava kirja. Keskiaikafantasiaa, joka ei ole satojen sivujen tiiliskivi, vaan alle pienoisromaanikokoinen – ja vieläpä julkaistu ainoastaan e-kirjana. Aseenkantajan kunnia erottuu joukosta.

Kirja kertoo nuoresta aseenkantajasta Konnosta, joka on valmis astumaan palvelukseen ritari Jehrem Kovdasin aseenkantajana hyvin sujuneen koeajan jälkeen. Konno on suoriutunut tehtävästään moitteettomasti, joten yllätys on suuri, kun Jehrem ei otakaan Konnoa palvelukseensa.

Konno joutuu palaamaan kotiinsa tappion murtamana, mutta ei Jehremkään ongelmitta välty – hänen edellisen aseenkantajansa kuolema palaa kummittelemaan. On alkanut kulkea puheita, ettei onnettomuus olisikaan ollut onnettomuus.

Tarjolla on siis murha ja poliittista kieroilua. Toisena teemana on aseenkantajan ja ritarin herkkä suhde, jossa kielletyt tunteet läikehtivät molemmin puolin. Melkoista ritariromantiikkaa, siis.

Aseenkantajan kunnia on mainio välipala ja lyhyenä kertomuksena tosiaan miellyttävää vaihtelua pitkille eepoksille – mutta ei se kyllä nälkää vie. Tarina jää kesken. No, jatkoa tälle eroottiselle spefiveijaritarinalle, kuten kirjailija teosta itse luokittelee, on luvassa.

1. Kiinnosti tämä trilogia, mutta jää tutustumatta kun on vain e-kirjana.

2. Vaan ehkäpä ei jääkään! Ensi vuoden puolella luvassa painettu versio, jossa trilogian lisäksi vielä bonuslukukin. Kiitos ja kumarrus Osuuskummalle!