Roman Schatz: Asevelipuolet

Asevelipuolet

Asevelipuolet – Suomi ja Saksa! Tämä leppoisa kirja valottaa hyvin sitä, mitä on tai ei ole Suomen ja Saksan välillä.

Meidän oma maahanmuuttajamme, nykyisin Suomen(kin) kansalainen, Roman Schatz on elänyt Suomessa jo niin kauan, että alkaa vaikuttaa enemmän suomalaiselta kuin me alkuperäiset. Sinänsä ihan hemmetin hauskaa, sillä kun lukee hänen kirjojaan, niin oppii paljon saksalaisista, mutta myös meistä suomalaisista.

Roman Schatz on paneutunut jälleen asian ytimeen todella hyvin, sillä niin on mielenkiintoisia vertailukohtia ja tarinoita meistä ja heistä, yhdessä ja erikseen. Tykkäsin tavattomasti kirjan vastakohta-asettelusta, esimerkiksi, miten suomalaiset ovat tottuneet joka paikassa itsepalveluun ja tekevät kaiken itse, kun taas saksalaiset odottavat palvelua.

Entäs sitten se, jos Suomesta poistettaisin kaikki, mikä on tullut Saksasta, niin mitä kävisi?! Heh, aika paljon ja kylläpä vaan huomaisimme suuren puutteen. Tai miten suomalaiset ovat kovasti isänmaallisia, mutta ovatko saksalaiset?

Välillä tekstissä on tietolaatikoita milloin mistäki aiheesta, mutta mieleenpainuvin oli tarina Kumina. “Harva suomalainen tietää, minne hänen kuminansa menee, harva saksalainen tietää, mistä hänen kuminansa tulee. Pysyköön salaisuutena.” No, niinpä!

Kirja on luettavuudeltaan helppo ja kiehtova. Käsissä on tietokirja, jonka lukee suurena viihteenä ja silti siitä voi jotain oppia. Ole Hyvä! Bitte!