Johanna Sinisalo: Auringon ydin

Eletään suunnilleen tätä päivää Suomessa, mutta kaikki on toisin. Ei ole kännyköitä, ei tietokoneita, ei nettiä. Erityisesti ei ole alkoholia, tupakkaa eikä mitään muutakaan terveydelle haitallista. Suomen eusistokraattinen tasavalta on kehittynyt suljetuksi kontrolliyhteiskunnaksi, jossa terveysvirasto valvoo kaikkia ja kaikkea. Muutaman sukupolven aikana suomalaisten rotu on onnistuttu jalostamaan niin hyvin, että naiset keskittyvät luonnostaan miesten miellyttämiseen ja kodin hoitamiseen. Jäljellä on enää muutamia lisääntymismarkkinoille kelpaamattomia poikkeustapauksia, jotka jo lopullisen sukupuolenmäärityksen yhteydessä pikkulapsena karsitaan heille sopivampiin hommiin.

Ja sitten on chili. Vanna on kummajainen: ulospäin tavallisen naisen näköinen, mutta älykäs. Lisäksi Vanna on koukussa chilin kapsaisiiniin, josta onkin tullut yksi tavoitelluimpia huumausaineita sen hiljattaisen kieltämisen jälkeen. Vannan poikaystävä Jare kerää lisätienestejä chilidiilerinä. Riskit ovat suuret, mutta niin ovat nuorten tavoitteetkin. Vannan nuorempi sisko on kadonnut, luultavasti murhattu, mutta Vannan on saatava varmuus. Näistä asetelmista Johanna Sinisalo alkaa kasata dystopisen jännärinsä aineksia. Sinisalo onnistuukin hyvin: kyseessä on ainakin omasta mielestäni hänen tähänastisen uransa vahvin kirja!

Auringon ytimessä Johanna Sinisalo operoi jälleen parhaan osaamisensa alueella: muutama keskeinen asia todellisuudesta muutetaan ja saadaan kokonaan toisenlainen miljöö. Suomalaisen eusistokratian luominen ja naisten jalostus onnistuvat Sinisalolta sitä paitsi osin jopa ihan aitoja lähdeaineistoja käyttäen. Sinisalo osoittaa, että kehityksemme moderniksi sivistysvaltioksi ei ole ollut itsestäänselvä prosessi.

Jos Johanna Sinisalon aiempi tuotanto on kolahtanut, on Auringon ydin varma osuma. Auringon ydin on vuoden parhaita romaaneja.

1. Musta tää oli pelottavan lähellä sitä, mitä jotkut oikeasti haluaisivat Suomen olevan…

2. Kiva kuulla näin kehuttavan Auringon ydintä. Kaikki Sinisalon kirjat on aina pakko lukea, mutta tätä en ole ehtinyt vielä aloittaa. Nyt odotankin innolla, että pääsen siihen käsiksi…

3. Kaksi Sinisaloa olen lukenut. Ei ole vaan mun juttu. Mutta ei haittaa, hyvä vaan, kun on monenlaisia kirjoittajia ja lukijoita.

4. Kertakaikkiaan loistava! Niinkuin muutkin yllä sanoivat, Sinisalolla on ällistyttävä kyky ottaa ripaus faktaa, taiten maustaa sitä fiktiolla ja luoda näin yllättävän uskottava tarina, joka uskottavuutensa voimalla vie mennessään ja luo todellisen jännityksen. Kirjaa lukiessa unohti täysin, että todellisuudessa chili on vaaraton mauste. Paras lukemani kirja pitkään aikaan ja mielestäni Sinisalon paras – tähän asti, toivottavasti.