Alfonso Zapico: Balladen från Norr : Första delen

Balladen Från Norr

1930-luku oli Espanjassa vaikeaa aikaa. Vuoden 1929 pörssiromahdus vaikutti vielä voimakkaasti maassa, kun vuoden 1931 parlamenttivaalit nostivat valtaan vasemmistoliberaalit, jotka halusivat uudistaa maata. Kirkko erotettiin valtiosta ja maahan tuli uskonnonvapaus, ja samalla maahan alettiin perustaa katolisten koulujen lisäksi valtion kouluja. Ikään kuin tämä ei olisi ollut tarpeeksi kuohuttavaa, naiset saivat paitsi äänestysoikeuden, myös oikeuden avioeroon. Köyhien asemaa puolestaan pyrittiin parantamaan maareformeilla.

Jo vuoden 1933 parlamenttivaaleissa vasemmiston ja liberaalien rivit kuitenkin rakoilivat, ja katolisten ja oikeiston koalitio sai vaaleissa murska­voiton. Aikaisemmat edistysaskeleet peruttiin pikaisesti ja katolinen kirkko sai takaisin etuoikeutetun asemansa. Siinä samalla vasemmiston ja oikeiston välit alkoivat kärjistyä äärimmilleen. Aikanaan nämä jännitteet tulisivat johtamaan Espanjan sisällissotaan.

Esimerkkisivu Balladen Från Norr -sarjakuvasta

Balladen Från Norr on Alfonso Zapicon kunnianhimoinen neliosainen sarjakuva, joka seuraa tätä Espanjan toisen tasavallan kasvavaa vastakkain­asettelua. Sarjakuvan nimi viittaa Espanjan pohjoisosaan Asturiaan, joka tuolloin oli tuolloin tunnettu kaivostyöläisistään. Vuonna 1934 paikallisten tyytymättömyys saavutti räjähdyspisteen ja lopputuloksena oli Euroopan viimeinen suuri työläisten kapina, joka tunnetaan myös esisoittona Espanjan sisällissodalle.

Tapahtumia siis riittää, mutta yllättäen Zapico ei kuitenkaan keskity poliittisen tilanteen liialliseen selittämiseen, vaan kerronta syventyy ennen kaikkea tarkastelemaan tapahtumia yksilöiden silmien kautta. Balladen Från Norr yllättääkin ehkä juuri siinä, että sen kerronta ei ole ollenkaan raskasta. Itse asiassa edes tämän arvostelun alussa kerrottua taustoitusta ei ole itse sarjakuvassa, vaan tieto on peräisin sarjakuvan esipuheesta (joka kyllä kannattaa lukea, mikäli Espanjan historia ei ole ennestään hallussa). Saa nähdä kiihtyykö kerronta tulevissa osissa, mutta tämä ensimmäinen osa etenee muutenkin mukavan rauhallisesti, eikä tapahtumissa edetä kuin vasta kapinan alkuun saakka.

Tapahtumia katsellaan ennen kaikkea kolmen hahmon kautta. Apolonio on kaivostyöläinen ja yhteisönsä arvostettu tukipylväs, jonka arvostelukykyyn yhteisön ihmiset nojaavat. Apolonio ei missään nimessä ole mikään radikaali vallankumouksellinen, mutta ympäröivä epäoikeudenmukaisuus osoittautuu niin musertavaksi, ettei hän pian näe enää muita vaihtoehtoja.

Hienostoperheen lapsi Tristan Valvidian sitä vastoin on vannoutunut vasemmistolainen, vaikka hänen elämäänsä leimaakin jonkinlainen aatteellinen pettyminen. Vasemmistosympatiat aiheuttaa kuitenkin ongelmia, sillä hänen isänsä sattuu olemaan Asturian vaikutusvaltaisin kaivoksen­omistaja. Vaikka siis samalla puolella ollaankin, on tarinassa aineksia myös luokkakonfliktiin. Saapi nähdä. Näiden kahden miehen tarinat yhdistää tarinan kolmas tärkeä henkilö, Isolina. Nuori nainen on paitsi Apolonion tytär niin Tristanin isän palvelija, sekä myös Tristanin mielitietty. Tulee olemaan mielen­kiintoista nähdä mihin suuntaan hahmojen kohtalot loppujen lopuksi kääntyvät.

Koska tässä vaiheessa on tullut luettua tarinasta vasta ensimmäinen neljännes, on lopullista tuomiota tietysti vaikea vielä antaa. Zapico on kuitenkin kerronnassaan hyvin varmaotteinen ja ehkä eniten sarjakuvassa viehättää hahmojen sympaattisuus. Erityisesti Apolonio nousee tässä ensimmäisessä osassa esiin jykevänä duunariäijänä, josta kuitenkin löytyy myös yllättävää pehmeyttä. Tarina myös loppuu sen verran jännittävään kohtaan, että toisen osan lukemista ei tarvitse paljoa miettiä. Onneksi sekä toinen että kolmas osa käännetään jo tämän vuoden aikana.

Sarjakuva-arvostelua ei tietysti voi lopettaa kommentoimatta itse piirustus­jälkeä. Zapicon viivan käyttö on hyvin elävää, tarvittaessa hyvin hienopiirteistä ja yksityiskohtaista, mutta tunteiden noustessa pintaan myös viiva muodostuu rosoisemmaksi ja agressiivisemmaksi. Sarjakuvan musta­valkoisuus ei sekään harmita, harmaan sävyt on toteutettu hyvin elävästi, ja ottaen huomioon miten tarinan keskiössä on nimenomaan kaivosteollisuus, mustavalkoisuus sopii miljööseen poikkeuksellisen hyvin.

Balladen Från Norr on ennen kaikkea taiten kerrottua draamaa. Kiinnostipa Espanjan historia tai ei, tarinasta voi nauttia täysin rinnoin kummassakin tapauksessa, suosittelen!

Esimerkkisivu Balladen Från Norr -sarjakuvasta