Ville Hytönen: Brontosaurus Beppe

Brontosaurus Beppe on erikoinen lastenkirja. Se on tarina pastakastikkeesta, muutamasta brontosauruksesta, pikkuisesta visentistä sekä taikakaapista eli vähän viileästä ja kahvintuoksuisesta, salaperäisestä ruokakaapista.

Kun tarinan minäkertoja, Ville, eräänä päivänä oli päättänyt valmistaa maailman parasta pastakastiketta, eivät asiat edenneetkään ihan odotetulla tavalla. Jokin meni pieleen, siitä syntyi satukirjamaista taikajuomaa. Pian Villen kattilassa uiskentelee brontosaurusvauva ja vähän myöhemmin hänen keittiössään käyskentelee oikea dinosaurus, Beppe. No juu, takaisin pastakastikkeeseen, sillä dinosauruksia tai ei, pastakastiketta on kuitenkin saatava. Mutta ei onnistu vieläkään, ei muista Beppekään reseptiä. Apuihin kutsutaan Vis- Vis- Visentti, kenties maailman paras ruoanmaustaja. Lopputarinan taikakaappeineen ja resepteineen jätän vielä avaamatta, mutta kehotan tarttumaan teokseen, josta ainakin itse pidin.

Tekijäkaksikkona Ville Hytönen ja Mira Mallius ovat julkaisseet jo useita lastenkirjoja, mutta itselleni tämä oli ensimmäinen tuttavuus. Jotakin tuttua tässä kuitenkin oli ja hieman asiaa tutkailtuani löysin yhteyden kirjan kuvituksen ja minulle ennestään tuttujen postikorttien välillä. Ihastuttavia molemmat.

Oma puolitoistavuotias testilukijani ei vielä jaksanut kovinkaan pitkään viihtyä kirjan parissa, mutta uskoisin, että parin vuoden päästä tilanne on jo toinen. Dinosaurukset ja taikakaapit ovat nimittäin aika mielenkiintoisia juttuja. Ja jos pikkulukijaa sattuvat kokkipuuhat kiinnostelemaan, löytyy kirjan lopusta vielä resepti siihen maailman parhaaseen pastakastikkeeseen. Eipä siis muuta kuin lukemaan ja kokkailemaan.

Kaisa Sutela on kirjamaailmaan työelämässään eksynyt – ja uppoutunut – teologi. Hän rakastaa kirjoja ja on kirjallisuuden lajien suhteen melko kaikkiruokainen, mutta viihtyy silti parhaiten laatukirjallisuuden parissa. Myös lastenkirjat ovat lähellä sydäntä. Kaisa harrastaa ruoanlaittoa ja sitä myöten Tunnelmallisia makuja -blogin pitämistä. Kaisan haastattelu. Kaikki vinkit »