Jeff VanderMeer: Pyhimysten ja mielipuolten kaupunki

Pyhimysten ja mielipuolten kaupunki on Ambergris, makeanveden kalmarin kaupunki, jonka jakavat ihmiset ja sienimäiset harmaalakit. Postmoderni ja monikerroksinen kirja on kokoelma tarinoita Ambergrisistä: pidempiä kertomuksia, lyhyitä novelleja, historiallisia katsauksia, esitteitä, tietosanakirjamaisia otteita, sivukaupalla kommentoituja kirjallisuusviitteitä…

Kirjasta on käsittääkseni useampia laitoksia, joiden sisältö vaihtelee hieman. Itse luin englanninkielisen suomennoksen sijaan, koska saamani englanninkielinen laitos oli yhden tarinan (Dradin, in Love) suomennosta laajempi.

Pyhimysten ja mielipuolten kaupunki on vaikeaselkoinen, humoristinen, pitkäveteinen, jännittävä, kiehtova ja houkutteleva. Vierailu Ambergrisissa ei jätä kylmäksi.