Marc Spitz: David Bowie

Tunnetun rock-kriitikon ja kirjailijan haastava ja kompakti elämäkerta David Bowiesta, monilahjakkuudesta, jonka ideat ovat aina erilaisia ja mieleenpainuvia. Muusikosta, säveltäjästä, ohjaajasta, näyttelijästä – monipuolisesta taiteellisesta lahjakkuudesta tämän lapsuudesta aina nykypäivään asti.

Bowiesta on kirjoitettu kymmeniä kirjoja, tämä on kuitenkin ollut eräs suomentamisen arvoinen. Marc Spitz on haastatellut teosta varten runsaasti vielä elossa olevia, Bowien kanssa työskennelleitä henkilöitä ja antaa heidän mielipiteilleen ja kertomuksilleen tilaa riittävästi. Hän määrittää Bowien uraa myös oman elämänsä kautta – välikappaleina on katkelmia hänen omasta elämästään jonakin tärkeänä hetkenä tähden elämässä tai hänen omassaan. Kuulostaa ehkä oudolta, mutta tässä kirjassa tämä toimii mainiosti rinnastaen fanin idoliinsa ja näiden elämän sekä mahdolliset kohtaamiset.

Vaikka kirja seuraa Bowien uraa kaikissa muodoissaan, levy levyltä, tapahtuma ja erilainen sekä erikoinen spektaakkeli kerrallaan, on ehkä suurin osa tilasta annettu kuitenkin Ziggy Stardustin kehittymiselle ensimmäisenä alter egona. Toki muutkin albumit sekä suuret esiintymiset käydään läpi. Mukaan on sopinut myös ehkä joillekin uutta ja mielenkiintoista tietoa Bowiesta ihmisenä, androgyyninä ja erilaisena, valtavirrasta lähes aina poikkeamaan pyrkivänä sekä uutta ilmaisua kehittävänä taiteilijana. Harmillisen vähän on kuitenkin tietoa Bowien urasta 2000-luvulla – ehkä siksi, että herra itse usein vetäytyy vuosiksi sivuun ideoimaan seuraavia projektejaan…

Itse jäin myös kaipaamaan disko- ja biografiaa, sellaista kirjassa ei siis ole. Lähdeluettelokaan ei ole kovin laaja, joten taustatietoa on haettava muualta. Tällaisenaan kirja ei ole ainakaan itselleni se ainut teos Bowiesta, joka on tarpeen. Tämä on kuitenkin erään kriitikon ja fanin pitkän työn tulos, mainio elämäkerta ja arvostus esikuvalle. Itse suosittelisin tätä todellakin elämäkertana, luettavan arvoisena sellaisena. Hakuteoksena tämä ei valitettavasti toimi, mutta on siitä huolimatta erittäin toimiva ja mielenkiintoinen sekä Bowieta arvostaville varmasti se pakollinen hankinta.