Tania Alexander: Ennen kuin maailma muuttui : Lapsuuteni Virossa

Joillakin meistä on epäonnea elää historian suurissa taitekohdissa. Toisaalta jäljelle jäävät rikkaat muistot, joita jälkipolvet arvostavat, mutta henkilökohtainen maksu tapahtumien kokijana on usein korkea.

Tania Aleksanderin voi sanoa kuuluneen todelliseen menneeseen maailmaan. Hänen sukunsa äidin puolelta oli venäläistä aatelistoa ja isän suku balttiansaksalaisia. Ensimmäinen suuri murros Tanian elämässä tapahtui ensimmäisen maailmansodan ja Venäjän vallakumouksen myötä; vuosisatoja baltit olivat olleet Viron valtiaita, mutta yhdellä iskulla kaikki tuo valta ja omaisuus hävisivät kuin tuhkana tuuleen.

Toinen isku tapahtui toisen maailmansodan koittaessa kun Molotov–Ribbentrop -sopimuksen myötä valtaosa baltiansaksalaisista karkotettiin kotimaastaan ja Viro sulkeutui rautaesiripun taakse. Dramaattinen loppu ihmisryhmälle, joka oli ollut oleellinen osa Viron historiaa 800 vuoden ajan.

Nämä kaksi tapahtumaa antavat raamit Tanian muistelmille, mutta hänen kertomuksensa ydin on kuitenkin kaksi vuosikymmentä siinä välissä, jolloin Viro kerkesi olla itsenäinen. Lapsuuden Kallijärv ei ole kirjassa vain tapahtumapaikka; Tania itse kirjoittaa, että kirja on kunnianosoitus niille ihmisille, jotka elivät Kallijärvessä, samoin kuin sille hengelle, jota Kallijärv edusti noina levottomina aikoina.

Se on osuvasti sanottu, sillä Kallijärv todellakin jää lukijankin mieleen niin elävästi ja rakkaudella kuvattuna, että tekisi mieli marssia paikan päälle katsomaan, onko talosta järven rannalla näiden vuosien jälkeen enää mitään jäljellä. Tuskinpa.

Talon asukkaat ja vieraat ovat hekin varsin mielenkiintoista seurattavaa. Erityisesti Tanian äiti, oman aikakautensa pikkujulkkis, Mura Benckendorf saa paljon tilaa kirjassa. Mura oli Maksim Gorkin ja H.G. Wellsin rakastajatar, seurapiirien silmäterä ja myös enemmän tai vähemmän patologinen valehtelija, jonka elämänvaiheista mahdollisena vakoojana on sittemmin ollut spekulaatiota.

Ennen kuin maailma muuttui on niitä muistelmia jotka todella onnistuvat loihtimaan menneisyyden lukijan silmien eteen. Ajanjakso Viron historiassa on myös erityisen mielenkiintoinen ja toi ainakin itselleni paljon uutta tietoa. Kaunis ja humaanisti kirjoitettu kirja mennestä maailmasta, suosittelen!