Raija Räisänen: Farkkujen uusi elämä : 50 kiinnostavaa ideaa

Tuunaus ja kierrätys tuntuvat olleen aika trendikkäitä asioita viime vuosina. Tässä kirjassa paneudutaan vanhojen farkkujen uusiokäyttöön, mutta monia ideoita on kuitenkin mahdollista toteuttaa muunlaisillakin kierrätysmateriaaleilla tai tietenkin myös ihan uusilla kankailla.

Iso osa kirjan esittelemistä ohjeista koskee kodin sisustuselementtejä, esimerkiksi tyynyjä, koristeita ja mattoja. Ohjeita on myös laukkuihin ja asusteisiin. Enimmäkseen nämä olivat aika perusohjeita. Ne eivät vaikuta kauhean vaikeilta, joten aloittelevatkin ompelijat pärjäävät kirjan kanssa kyllä. Lopputuotteet ovat aika tavallisia, eivät mitään todella erikoisia tai ”villejä”. Sen suhteen kirja onkin ehkä enemmän aikuisempaan makuun, kun usein kierrätysideat tuntuvat olevan enemmän nuorille suunnattuja.

Kokonaisuutena kirja oli aika hyvä ja sain siitä itse uusia ideoita. Tosin inspiraatiokuvia olisi voinut olla enemmänkin mukana, nyt niitä oli lopussa vain muutama. Toteutukseen ohjeista pääsee varmasti useampi.

1. Tähän kirjaan olisi kiva päästä käsiksi. Mieluummin tekisin jotain ’tavallista’ kuin sellaista, johon kyllästyy äkkiä.