Antti Ollikainen: Flu 2 – Jäätävä lentsu

Kansi: Antti Ollikainen: Flu 2 – Jäätävä lentsu

Yksinäinen tutkimusmatkailija vaeltaa läpi tuulen ja tuiverruksen saarelle, jolla elää primitiivinen yhteisö, joka palvoo mystistä munanmuotoista kiveä. Tai no, ei hän ihan yksin ole – kannoilla seuraa jatkuvasti huonovointisen näköinen viikatemies. Ja tutkimusmatkailijallakin on huolia. Paitsi että hänen ”valloitusretkensä” aiheuttaa närää yhteisössä (ja ihan syystäkin), vaivaa häntä myös hurja flunssa. Aivasteleva ja pärskivä matkustaja onnistuu herättämään vahingossa sellaisia voimia, että niistä ei selvitäkään ihan kertarykäisyllä.

Antti Ollikaisen Flu 2 – Jäätävä lentsu on hieno pieni sarjakuva-albumi. Mykkä sarja luottaa vauhdikkaaseen kuvakerrontaan. Erityisesti aivastuskuvat ovat mahtavia: räkä lentää ja ääni melkein kuuluu. Sinisävyisissä talvikuvissa on toden totta hyytävää tunnelmaa ja tiukkoja tilanteita parhaiden seikkailuelokuvien hengessä. Kaikki hahmot ovat lintuja, mikä on myös oikein toimiva ratkaisu. Suloinen nuhanokkainen sankari valloittaa heti. Liian jännittävä Jäätävä lentsu ei liene edes lapsille, vaikka luulenkin tarinan aukeavan paremmin aikuiselle.

Flunssaisen linnun saagan ensimmäiseen osaan voi tutustua paitsi perinteisenä albumina myös HTML-versiona osoitteessa http://flu.fi. Ilmeisesti myös kakkososa on matkalla sinne. Tämä on oikein mukava tuttavuus, suosittelen.