Antti Ollikainen: Tsuuum!

Tervetuloa tapaamaan Valtteria ja Tappia, robotteja, jotka rakentavat verstaallaan jotakin sangen mielenkiintoista. Ensin sytytetään valot ”klik”, sitten siirrellään osia ”Pff! Huh! Puh!” ja sen jälkeen yhdistellään komponentteja ”zZRrt zZZzrrrt Zrt”. Väliin mahtuu vielä lukuisia muita vaiheita, kunnes lopulta kaikki on valmista ja sitten ”TSUUUUUUM!”

Antti Ollikaisen pieni kuvakirjanen on omalla tavallaan hellyyttävä, sen hiljainen päähenkilökaksikko niin ikään. Verstaalla tunnelma on päämäärätietoinen, kuuluu vaan ahkeran työnteon ääniä, kun robotit valmistelevat huikeaa taidonnäytettään.

Uskoisin monen robottien sekä nikkaroinnin ystävän innostuvan. Ja pidin kyllä itsekin. Jonkin verran mahdollisesti selityksiä osakseen kaipaileva kirjanen sopii mainiosti esimerkiksi vanhempien ja lasten yhteisiin lukuhetkiin.