Heinrich Fraenkel ja Roger Manvell: Goebbels : Kolmannen valtakunnan propagandaministeri

Ilman Goebbelsin hyviä propaganda- ja organisaatiotaitoja Hitler tuskin koskaan olisi noussut diktaattoriksi. Hän oli itse asiassa eräs älykkäimmistä ja vaarallisimmista miehistä koko natsihierarkiassa, vaikka saattoikin vaikuttaa mitättömältä. Hänellä oli outoa intuitiota siitä, miten kansanvalistus ja tiedotus on toteutettava, jotta se tukisi tehokkaasti Hitleriä ja valmisteltu julkisuuskuva nosti Führerin lopulliseen valtaansa. Olennaista ei aina ollut asian sisältö vaan ulkonäkö.

Kirjassa kerrotaan myös natsien sisäpiirin elämästä ja ristiriidoista. Goebbels itsekin joutui uhrautumaan, sekä omien ehdotuksiensa että elämäntilanteensa takia. Hän luopui uudistuspyrinnöistään ja ehdotuksista konservatiivisen Hitlerin edessä. Hitler myös määräsi hänet luopumaan rakastajattarestaan, sopimaan vaimonsa kanssa ja jatkamaan auvoisen oloista perhe-elämää. Kirja näyttää Goebbelsin myös ihmisenä eikä pelkästään virkamiehenä ja ministerinä.

Kirja perustuu autenttisiin haastatteluihin ja kertoo Goebbelsin koko uran kaaren. Se kuvaa hänen nousuaan hierarkiassa, elämää propagandaministerinä valtansa huipulla, puhetaidon mestarina ja armottomana vallankäyttäjänä. Se kuvaa myös apeampaa tilannetta, kun puoluetoverit saavat parempia virkoja ja kohoavat asteikossa, Führer alkaa hyljeksiä häntä ja lopulta yhteiskunta romahtaa ympärillä. Viimeisenä on karu ja dramaattinen lopppu. Hitlerin uskollisin palvelija suorittaa viimeisen propagandatehtävänsä Berliinin bunkkerissa – hän surmaa itsensä, vaimonsa sekä kuusi lastaan. Tosin ilmeisesti lopulta vaimo hoiti itsensä ja lasten myrkyttämisen.

Kirja on helppolukuinen ja tuo esiin erään Hitlerin uskollisen seuraajan elämän alusta loppuun. Tämä tarjoaa myös selkeän näkymän Hitlerin mahtavaan nousun paikallisesta vaalikampanjasta aina suureksi Johtajaksi. Mukana on paljon esimerkkejä Kolmannen valtakunnan tyypillisestä propagandasta ja sen huomattavasta tehokkuudesta sekä Goebbelsin keksimistä uusista, vähintäänkin iskevistä ja kieroistakin tiedotus- ja propagandavälineistä sekä -keinoista.  Goebbelsin mielimedia oli elokuva, mutta hän käytti erittäin ansiokkaasti hyväksi radiota, joukkokokouksia ja megafonia sekä erilaisia julisteita ja seinälehtisiä. Tehokkuutta ja uusia ideoita aina katkeraan ja kaaottiseen loppuun asti.

Kirjassa on useita otteita Goebbelsin puheista, kirjoituksista sekä päiväkirjoista. Kirjassa on myös hyvät lähdeviitteet sekä lopussa Goebbelsin elämän tärkeimmät tapahtumat koottuna yhteen. Kirjaa voisi ehkä krisoida siitä, että se on alunperin ilmestynyt englanniksi jo 1960 ja osa tiedoista on vanhentunutta. Kuitenkin kaikille Kolmannen valtakunnan asioista kiinnostuneille tämä on varsin mielenkiintoinen ja avartavakin teos Goebbelsin todellisesta asemasta ja vaikutusvallasta parhaimmillaan eli suosittelen kaikille historiasta sekä aiheesta kiinnostuneille.