Osmo Kontula: Halu & intohimo

Halu ja intohimo on tietokirja suomalaisesta seksistä. Kirjan kirjoittaja Osmo Kontula on Väestöliiton tutkimusprofessori, mutta silti kirja on helppolukuinen. Se on kirjoitettu todellakin kaikille ja on varsin helposti ymmärrettävissä. Kieli on kansantajuista eikä ollenkaan niin tieteellistä, kuin saattaisi kuvitella.

Jos herää joku kysymys suomalaisen seksielämästä, vastaus löytyy melko varmasti tästä kirjasta. Kirjan voi lukea kronologisesti tai sitten pomppia sinne tänne lukeakseen vain kappaleita sieltä täältä, ihan mikä asia milloinkin sattuu kiinnostamaan.

Kirja perustuu Finsex-tutkimuksiin, joita on tehty jo useita. Näiden tutkimusten myötä Kontula valoittaa seksuaalielämän suurimpia arvoituksia. Erittäin mielenkiintoista on se, kuinka asiat, asenteet ja ihmiset ylipäätään muuttuvat vuosikymmenten saatossa.

Tätä kirjaa voisin suositella koko perheen kirjastoon. Kirja on kirjoitettu, joskin leppoisasti, niin myös asiallisesti, että sitä voi lukea ihan kaikenikäiset.