Leslie Patricelli: Hammas

Mitä ihmettä vauvan suussa oikein tapahtuu? Tuntuu hassulta, hiukan sattuukin. Ja oho, hänellähän on hammas; sitten kaksi, kohta jo neljä. Ne ovat hohtavia ja valkoisia, kovia ja teräviä. Nyt pääsee siis pureskelemaan: kuppikakkuja, omenoita, parsaa ja murukeksejä. Koiran luita, keppejä ja kynsiä sen sijaan ei kannata purra. Eikä tietenkään kavereita. Lisäksi hampaista tietysti pitää pitää hyvää huolta, putsata ne aamuin illoin, harjata ja huuhdella.

Kuten aiemmin samasta sarjasta esittelemäni Hius, myös Hammas on ensikirjaikäisille suunnattu oivallinen sekä seikkaperäinen esitys aiheestaan. Sen mainio kuvitus ei vaadi kovinkaan kummoista tekstitystä ja asia tulee silti selvääkin selvemmäksi: hampaat puhkeavat, jonka jälkeen niitä pääsee käyttelemään ja hoitamaan.

Kahden kokemuksen jälkeen pidän Leslie Patricellin yksihiuksista vauvaa oikeinkin hauskana hahmona. Suosittelen!