Tuomas Marjamäki: Hän hymyilee kuin Mikko

Hän hymyilee kuin Mikko

Kirjan kannessa hymyilee Mikko Alatalo, sinisankaisissa silmälaseissaan ja se on juuri se kuva, mikä suurimmalla osalla hänestä on. Itse muistan ensimmäisen biisin, joka oli Mä maalaispoika oon….

Koskaan en ole ollut mikään erityinen Mikko-fani, vaan siinä se meni kuin joku muukin. Silti – tämä kirja oli elämys, upea lukupaketti.

Mikko oli ainoa lapsi ja hänellä oli fiksut vanhemmat, jotka tukivat Mikon harrastuksia, joissa suurimpana oli musiikki ja se hillitön esiintymisen tarve. Hyvänä kakkosena oli urheilu ja Mikko oli jopa laskettelun opettaja.

Kirjassa mennään vauhdilla eteenpäin ja tarinaa pukkaa tarinan perään. Musiikin tekeminen, paljolti Harri Rinteen kanssa on keskeistä ja kaikki ne tutut biisit tulvahtavat sivuilta vastaa ja tekee mieli alkaa laulaa. Miksi ja miten mikin biisi on syntynyt, on mielenkiintoista luettavaa.

Mikon perhe-elämästä kerrotaan myös, ei retostellen vaan fiksusti ja niin, että jos on naurattanut, niin sitten ollaan vesissä silmin. Kenenkään ihmisen elämä ei ole aina niin suoraviivaista, mutta Mikon mutkat on kuvattu hyvin elävästi. Julkisuudessa tuttu ihminen, niin hänen asiat repostellaan aina mediassa miten sattuu, mutta tässä kirjassa on oikea Mikko itse. Niin on aina parempi.

Pääosin siis kirja pyörii musiikin ympärillä ja hyvä niin, koska se on varmasti useimmille sitä tutumpaa sarkaa. Toki loppupuolella kerrotaan siitä, kuinka Mikosta tuli kansanedustaja (muistan, miten minä aikonani en sitä ollenkaan ymmärtänyt), joten myös politiikan ystäville on oma lukunsa.

Tuomas Marjamäki on tehnyt kirjan, jonka parissa viihtyy. Sen voi kuunnella äänikirjana, mutta silloin jää kuvat näkemättä ja niitä on aika paljon. Biisien sanoja on pitkin matkaa ja kun ne ovat siellä asiayhteydessä, ne herkistävät.

Kun näen tämän kirjan sinisen kannen ja siinä hymyilevän Mikon, minuakin alkaa hymyilyttää ja tulee hyvä ja lämmin olo.

Vinkki sinulle, joka haet tätä kirjaa kirjastosta, niin se ei olekaan musiikkiosastolla vaan se on luetteloitu elämänkertoihin, koska Mikolla on myös se kansanedustajuus.