Matti Yrjänä Joensuu: Harjunpää ja ahdistelija

Helsinkiläisnaisia vainoaa ahdistelija. Poliisi on saanut lukuisia ilmoituksia verkkariasuisesta miehestä, joka hyppää pensaikosta ja alkaa tehdä ehdotuksia naisille. Fyysistä väkivaltaa tapauksiin ei ole aiemmin liittynyt, mutta sitten eräänä kohtalokkaana yönä ahdisteltu nainen pistääkin ahdistelijalle hanttiin. Vasta nyt Helsingin poliisi osaa ottaa tilanteen vakavasti ja osoittaa niukoista henkilöresursseista voimia tapauksien selvittelyyn. Asialle laitetaan ylikonstaapeli Timo Harjunpää, vakava perheellinen mies, joka ottaa asian tosissaan sydämelleen. Rikossarja on saatava poikki ennen kuin jotain vielä pahempaa tapahtuu. Mutta kilpajuoksu arvaamattoman ja ilmeisen häiriintyneen rikollisen kanssa on vaikeaa – jokainen sekunti on tärkeä.

Harjunpää ja ahdistelija on turhista krumeluureista ja ylimääräisistä juonenlangoista riisuttu rikosromaani – ammattilaisen kädenjälkeä. Matti Yrjänä Joensuu tekee lukijalle selväksi sen, että rikokset eivät ole mitään pelleilyä ja vitsinheittoa. Hän kirjoittaa ihmisistä rikosten takana, lain molemmilla puolilla. Ihmisistä ja inhimillisistä tunteista. Harjunpää pelkää. Hänen kollegansa Onerva pelkää. Harjunpää tekee vääriä ratkaisuja. Ahdistelija on oman tilanteensa sokaisema. Tapansa mukaan Joensuu kirjoittaa ahdistelijan näkökulmasta lomittain Harjunpään ja muiden poliisitutkijoiden kanssa.

Olen nyt hiljakseen muutaman vuoden aikana lukenut muutaman Harjunpää-sarjan kirjan (ja näemmä unohtanut vinkatakin yhden), ja nyt alkaa näyttää siltä, että tässä on seuraava dekkarisarja, jonka luen kokonaan. Juuri nyt tuntuu siltä, että Matti Yrjänä Joensuun Harjunpäät ovat kovasti minun mieleeni. Siis suosittelen!