Lea Bergström ja Sue Cedercreutz-Suhonen: Helene Schjerfbeck: malleja / modeller / models

Helene Schjerfbeck maalasi usein kerta toisensa jälkeen samoja malleja: hän yksinkertaisti, etsi mielessään olevaa oikeaa ilmaisutapaa ja halusi kokeilla uusia maalaustekniikoita. Muutamalla viivalla hän saattoi vangita mallin persoonallisuuden, lapsen riemun tai kasvojen muodon. Mallit olivat hänelle tärkeitä ja hän mainitsi heidät usein kirjeissään.

Hän maalasi yli 40 omakuvaa, koska hän itse oli aina saatavilla. Omakuvista voikin seurata hänen kehitystään taiteilijana aivan viimeiseen asti. Ne ovat lopuksi hyvin pelkistettyjä, hauraitakin, mutta silti vahvoja ja voimakkaita taidonnäytteitä. Schjerfbeck teki töitä myös luonnossa, mutta näistä ei tässä teoksessa ole näytteitä. Itse näkemäni teokset ovat olleet hyvin pelkistettyjä ja modernistisia, vaikuttavia.

Tässä kirjassa esitellään 60 eri teosta. Samalla kerrotaan, miten taiteilija sai yhteyden malleihinsa ja mikä häntä inspiroi sekä kerrotaan myös jotakin mallien elämästä. Useista malleista on nähtävissä myös valokuva, vaikka juuri sen kuvan perusteella ei teosta ehkä syntynytkään. Teokset on numeroitu, nimetty ja luettelo niistä löyty takaosasta, tosin aakkostettuna. Kuvat teoksista ovat mielestäni hyvää painotyötä eli ne toistuvat elävästi. Tämä kaikki on nähtävä, koettava itse. Vaikka sitten tämän kirjan muodossa.

Erinomainen, sekä visuaalisesti että tietopohjaisesti mainio taidekirja. Kirja, joka ei jää vain katseltavaksi, jolla on myös paljon annettavaa muutenkin. Mukana on teoksia, joista ainakaan osaa tuskin koskaan tulee luonnossa itse näkemään. Tästä voi nauttia paloina, kokea hetkiä, olla lähellä. Hiljaa ja ihmetellä ilmaisuvoimaa.

Lopussa on lyhyt faktaosio taiteilijasta sekä kirjallisuusluettelo, jotka kannattaa myös käydä läpi. Tämä on mainio lahjakirja myös lähetettäväksi tai annettavaksi ulkomaalaisille ystäville ja tuttaville, mikä ettei liikelahjaksikin: teksti on suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Suosittelen kaikille suomalaisesta kuvataiteesta ja sen historiasta kiinnostuneille.

Helene Schjerfbeckin 150-vuotisjuhlavuoden kunniaksi tästä jo vuonna 2003 ilmestyneestä ja loppuunmyydystä kirjasta on otettu kolmas, uudistettu painos. Taiteilija ja hänen mallinsa ovat taatusti tämän maineensa ansainneet.