Mauri Kunnas: Herra Hakkaraisen seitsemän ihmettä

Tassulassa järjestetään kilpailu, jossa jokainen seitsemästä voittajasta saa valita minkä tahansa matkakohteen, jonne koko porukka lähtee sitten käymään. Maailmanympärimatkahan siitä sitten tulee, reittinä Egypti, Intia, Kiina, Venetsia, Rio de Janeiro, Pääsiäissaari ja Niagaran putoukset. Yksi voittajista on Herra Hakkarainen, joka ei sentään nuku koko matkaa. Hän kuitenkin kävelee tuttuun tapaan unissaan. Jokaisessa matkakohteessa unissakävelystä aiheutuu eri tavoin hämminkiä eikä Hakkarainen koskaan muista tekosiaan jälkikäteen.

Herra Hakkarainen on suosikkihahmoni Mauri Kunnaksen kirjoissa, on ollut jo lapsena. Tämä kirja on Kunnaksen uudemmista kirjoista sieltä parhaasta päästä, kun suurin osa muista suosikkikirjoistani on sitä vanhempaa tuotantoa. Matkailu ja eri maat on hyvä ja kiinnostava valinta kirjan aiheeksi. Lopputulos on onnistunut ja Hakkaraisen unissakävelytkin on saatu hyvin sisällytettyä tarinaan. Kuvitus on sitä samaa Kunnaksen normaalia laatua ja sekin on onnistunut.