Lauri Ahtinen: Homepäiväkirja

Homepäiväkirja

Homepäiväkirja on piirtäjän raportti hänen omasta elämästään muutaman vuoden ajalta. Alku on toiveikas, kun otetaan asuntolaina, remontoidaan taloa lapsia varten. Sitten syöksytään epätoivon kuiluun homeen löytyessä. Kirjassa on loistavia oivalluksia elämästä, kuten “Ikea suuri, ihminen pieni.”

Vierastin aluksi Homepäiväkirjan lukemista sen groteskin piirrostyylin takia. Tartuttuani kirjaan tajusin, että tyyli palvelee synkkää tarinaa. Piirroksien välissä on lehtileikekollaaseja, jotka symboloivat unia ja unelmia. Loppujen lopuksi Ahtisen hometaloepisodista syntyy jotain hyvääkin.

Lauri Ahtinen (s. 1983) on oululainen sarjakuvantekijä ja kuvataiteilija, jolta on aiemmin julkaistu albumit Karjala 90210, Melankolian kaksi huonetta ja keittiö sekä Viidentoista minuutin yksinäisyys.

Mari

Turussa asuva sudeettisavolainen Mari on kansatieteestä valmistunut miltei kaikkiruokainen bibliofiili. Kaikkein lähinnä sydäntä ovat elämänkerrat, sarjakuvat sekä spefi. Minua voi stalkata netissä oikealla nimelläni ja nimimerkin Seregi eri variaatioilla. Kaikki vinkit »