Richard Matheson: Olen legenda

Jos vampyyriksi muuttuminen olisi selitettävissä lääketieteellisesti, eikö se silloin olisi vain valitettava sairaus eikä merkki pahuudesta tai jumalattomuudesta? Jos maailmassa on enää yksi ihminen ja kaikki muut vampyyreja, eivätkö vampyyrit ole silloin normaaleja ja hyvän ja inhimillisen mitta? Eikö sellaisessa tapauksessa normaaleja vampyyreja leposijoilleen teurastava ihminen ole hirviö?

I Am Legendin lukeminen korventaa, koska se kertoo äärimmäisestä yksinäisyydestä, turhautumisesta ja epätoivosta. I Am Legend on mielenkiintoinen romaani, koska se kääntää ennakkoluuloista ja taikauskosta ammentavat itseään edeltävät vampyyritarinat perusteitaan myöten ylösalaisin.