Mike Pohjola: Ihmisen poika

Julius Sariola putoaa lapsena puusta. Pudotus olisi kohtalokas, mutta Juliuksen saapas tarttuu puun oksaan ja Julius pelastuu. Äiti uskoo, että suojelusenkeli pelasti Juliuksen. Uskonnollisessa perheessä kasvavaa Juliusta asia jää vaivaamaan: hän on varma, että Jumala pelasti hänet tarkoituksella. Jossain vaiheessa Julius keksii: hän on Jeesuksen toinen tuleminen.

Mike Pohjola on kirjoittanut monitahoisen kirjan. Ihmisen poika on vahvasti uskonnon leimaama kirja nuoresta miehestä, jolla on jumalallinen tehtävä. Samalla se on kirja 70- ja 80-lukujen taitteessa syntyneistä nörteistä, jotka löysivät roolipelit ja larppaamisen niiden tehdessä maihinnousuaan Suomeen. Kirja kertoo suomalaisesta yhteiskunnasta ja korruptiosta, etenkin Turun taudista, ja kirkon asemasta yhteiskunnassa.

Kirja on laaja ja alkuun juoni on sivuosassa, tärkeämpää tuntuu olevan nuoren miehen elämän ja ajankuvan dokumentoiminen. Minuun tämä tehosi, koska paikoin Pohjola tuntui kirjoittavan minun lapsuudestani, mutta niille, joiden sukupolvesta ei ole kyse, kirjan vetovoima lienee toisenlainen.

Loppua kohden juonikin saa vähän potkua, kun Juliuksen Jeesus-kompleksi ja turkulaisen kunnallispolitiikan korruption seuraukset kohtaavat dramaattisessa loppuhuipennuksessa. Pohjola kuvaa kirjaa antirealistiseksi ja paikoin mielikuvitus saa yliotteen muuten realistisen oloisista tapahtumista. Kiehtova se joka tapauksessa on, suosittelen lämpimästi erityisesti kaikille 80-luvulla Dungeons & Dragonsia pelanneille nörteille.