Leonie Swann: Ihmissutta ken pelkäisi

Glenkillin irlantilaislampaat pääsevät paimenensa, lampuri Rebeccan johdolla matkalle Eurooppaan, kuten aiemmassa lammasdekkarissa Murha laitumella jo kävikin selväksi. Tarkemmin sanottuna lauma pääsee Ranskaan popsimaan ruohoa synkän linnan laitumelle. Linnan, joka toimi myös jossain vaiheessa mielisairaalana. Viereisessä aitauksessa asustavat kahelit, kuuhullut vuohet suostuvat onneksi tulkkaamaan paikallisten ihmisten outoa kurnutusta ja mutinaa, jota lampaat eivät ymmärrä.

Lauman täyttää pelko, sillä metsässä riehuva peto on raadellut kauriita. Huhut ihmissudesta vahvistuvat, kun linnan yleismies löydetään hopealuodilla ammuttuna. Myös Rebecca joutuu epäilyjen kohteeksi  ja älykkölammas neiti Maple alkaa selvittää tapausta selkeällä lampaan logiikallaan. Lampaat uskovat, että Rebeccan äidin tarot-korttien popsimisesta olisi paljon apua. Samoin hopeapaperi on kova sana tässä dekkarissa!

Kuka tai mikä on ihmissusi? Metsään karannut lammasko on sen seuraava uhri? Vai lammastaan etsivä Rebecca? Vai koko lauma? Vai onko kaikki vain laiduntajien mielikuvituksen tuotetta? Miksi punainen ja valkoinen on niin houkuttelevaa? Verta ja lunta? Mitä alueella on aikaisemmin tapahtunut? Miksi kukaan ei suostu kertomaan laumalle totuuksia? Missä on kadonnut lammas?

Talvilammas hankkii itselleen nimen kaikesta huolimatta ja samalla tapahtuu kaikenlaista mielenkiintoista. Itse pidän näistä lammasdekkareista, tosin ajatustapaansa on syytä muuttaa melkoisesti. Juttu ei ole niin selkeää kuin voisi kuvitella ja siksi moni tuttava karsastaa tätä lajityyppiä. Kirjoittajan ideana on ollut ilmeisesti kuvitella lampaan ajatusmaailmaa ja muka-älykkäiden kaksijalkaisten omalaatuisista tavoista sekä teoista saa nimittäin paljon irti. Kun lampaat pääsevät muun muassa sisälle linnaan sekä etsivät lauman kirjaimellisesti kadonnutta lammasta, on jännitystä todellakin ilmassa. Nämä ovat erilaisia dekkareita, joita suosittelen kaikille ihmisiin kyllästyneille. Vaihda sinäkin näkökulmaa ja mieti välillä asioita lampaiden kannalta — tai tunkeudu vaikka vuohien sielunelämään, noiden lampaidenkin mielestä erikoisten otusten ajatusmaailmaan.