Maija Salmi: Ilopangon vankilan naiset

El Salvadorissa on Ilopango ja siellä yksi maailman pahimmista naisvankiloista. Tähän vankilaan päästään tutustumaan tämän kirjan avulla, joka tuo esille kaiken sen, mitä ei osaisi oikein kuvitellakaan.

Maija Salmi toimittajan ominaisuudessa ja Meeri Koutaniemi valokuvaajana päättivät tehdä aiheesta kirjan. Varmasti jo se, minkä työn he tekivät päästäkseen sinne, olisi tarina erikseen. Sillä jos edes Punainen Risti ei pääse auttamaan vankeja, niin mitä asiaa sinne olisi toimittajilla, suomalaisilla naistoimittajilla?

Maija Salmi on haastatellut tähän kirjaan, Ilopangon vankilan naiset, useita naisia. Naisia, jotka ovat olleet vankilassa ja nyt vapaalla. Mutta enimmäkseen niitä naisia, jotka ovat yhä vankilassa. Tulee mieleen, että useinhan vangit kertovat, että ovat syyttömiä, mutta jos olet vankilassa abortin tai keskenmenon takia, niin miten sitä voi ymmärtää? Naisten kertoma on korutonta ja surullista tarinaa. Kun sitä sohvannurkassa lukee, tulee olo, että miten minä voin olla onnellinen, kun minulla on se oma sohvannurkka ja suhteellisen turvallinen olo.

Meeri Koutaniemen kuvat täydentävät sanoja. Ne pysähdyttävät ihmisen ja laittavat vaan katsomaan kuvaa ja sitä, mitä se välittää. Nämä kuvat kertovat paljon ja niitä on runsaasti.

Nämä kaksi naista ja heidän sitkeytensä ovat tuottaneet meille kirjan, joka kertoo paikasta, joka on “erityinen helvetti naisille”. Ehdottomasti tutustumisen arvoinen kirja, huolimatta siitä, että kuvatekstit on sellaisella räntillä, että joutuu ottamaan suurennuslasin avuksi, saadakseen selvää, mitä niissä lukee!