Antti Hyry: Isä ja poika

Lukija tempaistaan Isän ja pojan käänteisiin välittömästi. Antti Hyry ei selvästikään tarjoile mitään tarkkaan harkittua draaman kaarta, vaan ottaa lukijan kulkemaan elämän sivussa, kuljettaa mukana aikansa ja jättää sitten kyydistä.

Tapahtumat sijoittuvat suunnilleen joulunaikaan, joskus vähän sotavuosien jälkeen. Päähenkilö Pauli on 13-vuotias poika, joka puuhailee talon askareissa. Kurkussa tuntuu pala, joka ei mene pois, ja vointi käy jatkuvasti huonommaksi. Sairastuminen etenee lopulta siihen pisteeseen, että on syytä matkustaa Ouluun sairaalaan. Loput kirjasta kuvataan sairaalassa oloa.

Se juonesta. Hyry on tunnelmallinen kirjailija ja niin tässäkin on hienoja hetkiä, joissa tavoitetaan ihastuttavia tunnelmia. Ajankuvakin on kiehtovaa, 1940-luvun sairaalaelämä on kovin erilaista kuin tänä päivänä. Isä ja poika on yksinkertainen, ajatuksia herättävä kirja. Suosittelen, vaikka uuden Hyryyn tutustujan kannattaakin aloittaa vaikka Uunista.