Ilse Hammar: Isäni Olavi Virta : Perhe-elämää kuninkaan varjossa

Olavi Virrasta kertova kirja, Ilse Hammarin kertomana. Ilse on Olavi Virran vanhin tytär, joskaan ei biologinen, mutta Olavi Virta oli hänelle kuitenkin isä ja valtaosan ajasta hyvä isä.

Kirja kertoo nuoren Ilsen näkökulmasta suuren laulajan elämästä niin, että tuo suuri laulaja onkin ihan tavallinen ihminen, perheen isä, aviomies ja lapsistaan huolehtiva. Lapset eivät juurikaan olleet niin tietoisia siitä, miten suosittu heidän isänsä oli. Isäni Olavi Virta on kirja nuoren tytön elämästä ja varttumisesta nuoreksi naiseksi.

Julkisuus tuo omat kironsa, luova ihminen elää sen mukaan hetkessä ja usein juhlatuulella. Kun alkoholi alkaa viedä miestä ja sattuu vahinkoja, alkaa alamäki ja siitä saivat osansa lapsetkin ja koko perhe.

Äiti Irene muuttaa lasten kanssa Ruotsiin, jonka pitäisi olla vain väliaikaista, mutta toisin käy. Etenkin Ilse kaipaa kotiin, Suomeen, kaiken aikaa. Ilse on esikoisena se, jonka harteille kaatuu vastuu pienemmistä sisaruksista. Omista haaveista on kieltäydyttävä, koska on pidettävä huolta perheestä. Äiti käy töissä ja muuttaa välillä isän luo Suomeen.

Tämä kirja on minusta kiva lukea, koska se ei rellestä Olavi Virran rellestämisellä, vaan nimenomaan perhe-elämän kuvauksella. Olavi Virta oli muutakin kuin laulaja ja se on nyt mielenkiintoisempaa. Saa nähdä sen niin sanotun normaalin näkökulman.

Irenen ja Olavin suhde kesti eräällä tavalla läpi koko elämän. Kumpikaan ei koskaan mennyt uudestaan naimisiin.

Hyvänä mausteena ihania valokuvia!