Jukka Behm ja Markku Metso: Isi joka partaansa katosi ja muutama muu isi

Isi joka partaansa katosi ja muutama muu isi

Nyt on esittelyssä lasten kuvakirja, josta aikuisetkin tykkää. Kirjassa esitellään erilaisia isihahmoja ja jokainen voi sieltä löytää oman suosikkinsa.

Jukka Behm on riimitellyt tekstit niin soinnukkaasti, että niitä on varsin kiva lukea, etenkin ääneen. Tarina kuoriutuu esiin lähes rallattamalla. Tekstiä voi huoletta verrata Kirsi Kunnaksen tyyliin, niin kivaa se on. Maistuu hyvälle.

Upean kuvituksen on loihtinut Markku Metso. Kuvat eivät ole kerralla katsottuja, vaan niissä on paljon kaikkea pientä ja oivaltavaa. Kun lukee tekstiä, kuva alkaa elää. Kuvat ovat omanlaisia, pirteitä ja tarinanomaisia.

Kuvitus ja teksti toimivat niin hyvin yhdessä, että siitä muodostuu kirja, jota on ilo lukea ja katsella. Sitä voi lukea toiselle ja vaikka kuinka monelle. Isit nostetaan esille ja ajattomasti.

Essin isi lumoutuu tangosta,
löysi Essin äidin lavalta Hangosta.
Kosmo isi eleli Kuubassa,
säilytti passiaan tuubassa.
Karoliinan isi on vanha ukko,
mikkiin kiekuva rokkikukko.
Ollin isä mylvii kuin oopperassa,
saunailtoina suu suihkusaippuassa.