Janne Huttunen: Isyyspakkaus

Tuoreet vanhemmat eivät tajua mistään mitään. Elämä lapsen kanssa on kaikkea muuta kuin mitä odotti, eikä sitä muutosta yksinkertaisesti ymmärrä. Sitten kun käärö isketään synnytyssalissa syliin, mikään ei ole enää kuin ennen, eikä asioista ota enää tolkkua. Ilmankos kirjailijat ja kustantajat ovat huomanneet tässä välissä opaskirjan mentävän raon.

Valtaosa opaskirjoista kirjoitetaan äideille. Tämä on kirjoitettu myös isille – Isyyspakkaus sopii nimestään huolimatta erinomaisen hyvin kaikille tuoreille vanhemmille ja vanhemmiksi aikoville. Itse asiassa, se on jotakuinkin paras lukemani vanhemmuusopas. Huttusen kirja on tavattoman hauska (lukaiskaapa, bloggaavat isät ja muutkin, kirjakauppaan sattuessanne sivulta 40 löytyvä kuvaus isäblogista) ja armottoman realistinen. Puolentoista vuoden kokemuksella voin sanoa, että Huttunen tavoittaa vanhemmuuden tunnelman erinomaisen hyvin.

Kirja pursuaa hyödyllistä opastusta ja asennekasvatusta, mutta kuulostaa harvinaisen vähän saarnaavalta. Ihan kaikkea Huttunen ei tavoite, eikä kaikesta ole oikeaa mieltä, mutta noin yleensä ottaen jutuissa on arkijärkeä, mukana on paljon kohtuutta ja armoa tuoreita vanhempia kohtaan. Suosittelen ehdottomasti: tämän kirjan kun lukee, tietää vähän paremmin, mitä odottaa. Yllättää se sittenkin. Käytänkin tämän tilaisuuden muistuttaakseni kaikkia tulevia vanhempia siitä tärkeimmästä: kaikki muuttuu, mikään vaihe ei kestä loputtomasti eikä oikeastaan edes pitkään, kaikki helpottaa lopulta. Onnea matkaan!

1. Tajuntaa laajentavaa luettavaa, varsinkin värikäs vaippaosio avasi silmäni katsomaan isyyttä aivan uudesta näkökulmasta, lapsen silmin. Vanhemmuuden astuttua kuvioihin päiväni vapaaherrana olivat väistämättä ohi. Huttusen kirja antoi kuitenkin minulle huomattavan määrän itsevarmuutta ja viesti tuleville vanhemmille on ennen kaikkea positiivinen: riski tosiaan kannattaa ottaa! Suosittelen.