Caius Kajanti: Itsepäisiä miehiä

Itsepäisiä miehiä

Caius Kajanti on kirjoitanut Suomen historian naisista. Nyt on sitten teos miehistä. Miehet eivät ole kyllä läheskään niin mielenkiintoisia kuin naiset, sillä heitä on tässä kirjassa vain kaksitoista. Tai voihan se olla, että kun nimi on Itsepäisiä miehiä, niin ne ovat harvassa.

Tässä kirjassa on pääasiassa suomalaisia miehiä, mutta mukaan mahtuu muitakin, muiden muassa Giacomo Casanova. Osa on miehiä, joista en ollut kuullutkaan, joten oli erittäin mielenkiintoista tutustua heihin. Aleko Lilius oli melkoinen velikulta. Jo nuorena hän pani niin toimeksi, että järjesti ihmisille yhtä sun toista ohjelmaa. Arkkitehti Eliel Saarinen oli oman alansa uranuurtaja.

Toisinaan sukulaiset lähettivät nuoria miehiä ulkomaille opiskelemaan, että he oppisivat elämään rauhallisesti. Vaan seikkailijaa maailma rakastaa, ja heistä kertoo tämä lyhyesti jokaista kuvaileva kirja. Matkaa on taitettu, kaikkea on yritetty, kullan kaivuusta jos jonkin sortin yrittämiseen ja kaupan tekoon.

Tällaisia lukisi lisää vaikka kuinka paljon. Nimenomaan historiasta, sillä aina on kiinnostavaa tietää, miten sitä on ennenkin osattu kaikkea tehdä.

Kuvat kertovat oman osuutensa.