Markus Haakana: Jätkä neuloo!

Haluan rohkaista joka jannua tarttumaan puikkoihin ilman ennakkoluuloja. Neulominen on ihan liian kivaa ollakseen vain tyttöjen juttu.

Jätkä neuloo! on tiivis opas neulomiseen, jonka kohderyhmä on hyvin vahvasti pojat ja miehet. Markus Haakanan valitsema näkökulma näkyy käytetyssä kielessä ja miehisissä ilmaisuissa sekä useamman neulomaan innostuneen miehen puheenvuoroissa, joissa käydään läpi heidän syitään neuloa.

Muutoin teos käy läpi neulomisen perusteet, tarvittavat välineet sekä ohjeita ja vinkkejä niin, että neulomisesta kiinnostunut (mies) pääse kokeilemaan neulontaa ja alkuun uudessa harrastuksessa.

Jätkä neuloo! antaa hyvät eväät aloittaa neulomisharrastus ja esimerkki toivottavasti myös kannustaa eteenpäin. Kirjassa on mukavasti mukana QR-koodeja kirjassa esitettyjä neulomistekniikoita esitteleviin videoihin ja se tuo neulomisessa paljon käytetyn oppimisulottuvuuden osaksi kokonaisuutta.

Ihan jokaista tekniikkaa kirjassa ei esitellä videon avulla ja tätä olisin itse kaivannut, koska neulomisen opetteleminen on helpompaa, kun näkee, miten puikkojen kanssa konkreettisesti pitää toimia. Toisaalta Jätkä neuloo! esittelee tiiviisti sen, mitä neulomisesta on hyvä opetella ja missä järjestyksessä ja internetistä ja somen ryhmistä löytyy sitten loputtomasti lisää aineistoa taitojen kasvattamiseen.