Unto Karri: Jeanna Katarina : rakastajattaren romaani

Tähän vanhaan kirjaan mielenkiintoni heräsi Kata Kärkkäisen Kahdeksas huone -kirjan pohjalta. Siinä kirjassa oli lähteenä käytetty tätä Unto Karrin kirjaa, joka on vuodelta 1945. Unto Karri oli Lenni Laakson taiteilija nimi.

Jeanna Katarina on kolmiodramaa ja niin voimakkaasti kuvattu, että en ihmettele yhtään, kuinka se on tehnyt vaikutuksen Kata Kärkkäiseen. Niin, että se hänen kauttaa koki uuden tulemisen.

Kirja kertoo rakkaudesta, kielletystä sellaisesta ja sen seurauksista. Tapahtumat sijoittuvat pääosin Tuusulan Onnelaan. Kolmiodraaman henkilöinä ovat täysihoitolan omistaja Jeanna Katarina, hänen vihkimätön miehensä Paul Nikolaitsh ja kirjailija Leevi Saarinen.

Kirja kuljettaa hyvin, vaikka kieli on paikka paikoin vanhahtavaa, mutta asia ei. Nykyajan salarakkaiden aikana kirjaa lukiessaan tulee ajatelleeksi, että jotkut asiat vaan eivät muutu.

Kirjaa voi kysyä kirjastosta tai antikvariaateista.