Ville Ranta: Joku raja

Poliittinen pilapiirros on melko väsynyt taiteenlaji. Alan mestari oli tietysti Kari Suomalainen, mutta sen jälkeen… No, minä luen Aamulehteä, eikä Juha Sihto useinkaan säväytä.

Ville Ranta sen sijaan säväyttää. Olen monet kerrat hämmästellyt, miten juuri Kirkko & kaupunki julkaisee Rannan mitään häpeämättömiä pilapiirroksia. Ne käsittelevät uskontoa ja politiikkaa, armotta ja terävällä kynällä. Joku raja -kokoelmaan on koottu parhaita paloja vuosilta 2009–2012.  Kokoelman on toimittanut Ville Hänninen. Ison kiitoksen ansaitsee myös Kirkon & kaupungin päätoimittaja Seppo Simola, joka on seissyt Rannan pilapiirrosten takana, vaikka itkua ja valitusta niistä on varmasti riittänyt ja takuuvarmasti myös jokunen lopetettu tilaus.

Mukana on luonnollisesti myös perussuomalainen jouluntoivotus ja muita suosikkeja. Kokoelma herättää varmasti tunteita. Minua se huvitti moneen kertaan erinomaisella osumatarkkuudellaan ja oivalluksellaan. Poliittisen pilapiirroksen ystävän kirjahyllystä löytyy takuuvarmasti tämän kokoelman mentävä rako ja käypä kirja mainiosti myös yhdenlaisesta aikakautensa kuvaajasta.