Sanna Hytti (toim.): Joulun lämpöä

Joulun lämpöä on kaunis kirja, kuin lahja. Siinä on lämmin Minna Immosen kuvitus, joka jo sinällään tuo joulun lämpöä ja tunnelmaa.

Tekstit ovat suomalaisten kirjailijoiden koottuja joulumietteitä. On runoja ja lyhyitä tarinoita. Lukijalle nousee niistä mieleen omia joulumuistoja, ehkä lapsuudesta, silloin kun joulu oli vielä niin vailla huolia ja sai vain nauttia. Tekijöiksi on valittu niin Mika Waltaria kuin Juice Leskistä, Aale Tynniä ja Immi Helleniä. Jokaiselle jotakin.

Tätä kirjaa voi selata moneen kertaan, sillä tekstit ovat erilaisia, herkkiä tai iloisia tai sitten molempia.

Minulle mieluisimmaksi nousi ote Yleisradion joulurunosta vuodelta 1984, jonka on kirjoittanut Maaria Leinonen:

Joulukuusikin tavallinen puu
huomaamaton kaltaistensa joukossa
vain osa arkista metsää…

Lopun voi lukea tästä ihanasta kirjasta, jonka on toimittanut Sanna Hytti.