Mervi Koski: Joulupukin jalanjäljillä

Joulupukin jalanjäljillä on tietokirja, joka paneutuu jouluisiin ilmiöihin. Aiheina ovat esimerkiksi porot, tontut, lahjat, jouluposti, joululaulut, ruoka ja monet muut. Jouluaiheisia kirjoja löytyy kyllä aika paljon, muttei kuitenkaan paljoa faktapitoisia kulttuuriperinteeseen liittyviä, niin sikäli kirja osuu hyvään saumaan. Kirja on yritetty suunnata lapsille, joten lukujen alkuihin on laitettu tonttuja jutustelemaan ja tekstien tyyli on muutenkin kevyt. Tietomäärä on aika valtava, joten kirja sopii lähinnä selailtavaksi eikä yksi kerta riitä kunnolliseen tutustumiseen. Kuvitus on kirjaan sopiva: satukirjamainen ja perinteisen tyylinen.

Ihmettelin vähän, että tämä oli luokiteltu lastenkirjaksi, kun kirja tuntui enemmän olevan lapsille sopivaan muotoon naamioitu aikuisten tietokirja. Siihen oli sitten vielä yritetty liimata päälle satuelementtejä. Ihan kuin ei olisi osattu päättää, mihin kategoriaan kuuluva kirja olisi haluttu tehdä. Tässä muodossa tämä ei siis tunnu toimivalta lasten tietokirjalta: ääneen lukemiseen tämä ei ole kauhean hyvä kirja ja oletan, etteivät lapset pahemmin jaksa lueskella tätä itse.

Opettajat ovat ihmisryhmä, jolle tätä kannattaa suositella. Ainakin jos olisin itse opettaja, käyttäisin tätä ehdottomasti opetuksen tukena. Kirja soveltuu hyvin käytettäväksi referenssimateriaalina joulunalusaikoina. Alakouluissa ja päiväkodeissa tehdään usein paljon joulujuttuja, joihin olisi helppo yhdistää myös tietopuolisempia juttuja ja se onnistuu kätevästi tämän kirjan kanssa.