Jo Nesbø: Pelastaako tohtori Proktori joulun?

Norjalaiset luulevat, että heillä on jouluun vahvempi sidos kuin muilla, koska heidän maansa ulottuvat pohjoisempaan kuin muiden. Hullu ajatus! Kaikkihan tietävät, että Joulupukki asuu Korvatunturilla. No, annetaan naapureille tämä anteeksi. Vai pitäisiköhän sittenkään antaa, koska melkoisen sekasotkun Norjan kuningas joulun ympärille rahapulassaan aiheuttaa. Kun ilkeä herra Traani on ostanut joulun oikeudet kuninkaalta, hän on päättänyt, että joulua saavat viettää vain ne, jotka ostavat vähintään 10000 kruunun arvosta lahjoja Traanin tavarataloista. Pelastaako tohtori Proktori joulun? on aiheellinen kysymys.

Jo Nesbø tunnetaan paremmin dekkaristina, mutta onpa ystävänsä hänen railakkaalla Tohtori Proktori -lastenromaanisarjallakin, jonka viides osa on Pelastaako tohtori Proktori joulun? Siinä Liisi, Älli ja Proktori joutuvat käyttämään kaiken nokkeluutensa, jotta kiltit lapset saisivat nauttia rakkaasta juhlasta ilman sakon uhkaa – joulupoliisi kun valvoo kaikkea jouluun liittyvää ihan joulupuurosta ja joululauluista alkaen. Vauhtia ja sekoilua riittää, kun ystävykset yrittävät keksiä juonen, jolla herra Traanista päästäisiin eroon. Kenellä oikeastaan on laillinen omistusoikeus jouluun? Valtiollako? Entä onko Joulupukkia oikeasti olemassa, ja jos on, miksei hän puutu asiaan?

Meidän ekaluokkalaiseemme Pelastaako tohtori Proktori joulun? upposi yhtä lailla hyvin kuin sarjan aiemmatkin osat, ja mikseipä olisi uponnut. Pieruhuumorista ja jännittävästä toiminnasta ammentavassa sarjassa Nesbø tulee kertoneeksi myös ystävyydestä, neuvokkuudesta ja vaikeuksien voittamisesta. Kuinka lapsikin voi ylittää itsensä ja paeta esimerkiksi aina kohteeseensa löytävältä ohjukselta lentävillä poroilla. Pelastaako tohtori Proktori joulun? on hyvä valinta yhdessä luettavaksi vähän pidemmäksi kirjaksi. Suosittelen.