Jo Nesbø: Tohtori Proktori ja suuri kultaryöstö

Joku roisto on ryöstänyt koko Norjan kultavarannon (joka tosin koostui tasan yhdestä kultaharkosta, mutta silti), ja vieläpä juuri ennen kuin Maailmanpankin tarkastajien olisi tarkoitus tulla katsastamaan kultavarannon tila. Luvassa on hirveä talouspaniikki, jos asia selviää. Niinpä Norjan kuninkaan on palkattava parhaat mahdolliset tekijät ratkaisemaan tämä mysteeri.

Valitettavasti ensimmäiset vaihtoehdot ovat tavoittamattomissa, joten tehtävään on rekrytoitava Tohtori Proktori, Älli ja Liisi pierupulvereineen. Kolmikko joutuu matkustamaan Lontooseen jahtaamaan huikean vaarallista rikollisjengiä, jota Scotland Yardkin pelkää silmittömästi. Onneksi käytössä on paitsi pierupulveri, myös jokunen uusi Proktorin kehittelemä keksintö.

Melkoisen räväkkä seikkailu tämäkin on. Jo Nesbø taitaa jännittävien tarinoiden kirjoittamisen, myös lapsille. Tohtori Proktori ja suuri kultaryöstö sopii mainiosti lapsenmielisille ja pieruhuumorista innostuville lukijoille noin seitsemänvuotiaista eteenpäin – joskin tässä sarjan neljännessä osassa on paljon muutakin kuin pieruhuumoria.

1. Kaksi ensimmäistä Proktori-kirjaa olen jo lukenut. Toisessa päästiin aitiopaikalle Marie Antoinetten polttoroviolle ja belgialaisen pyoräilylegendan ensimmäisen Tour de France-kisan voittopyrähdykseen!

2. Aika-ammeen arvostelun kirjoittelin muuten eilen, joten juttu ilmestyy joskus parin viikon päästä.

3. Kolme osaa jo luettu ja innolla odotan, että pääsen tämän neljännen kimppuun.