Martin Rees: Just Six Numbers

Maailmankaikkeutta, jossa elämme, muovaavat pohjimmiltaan varsin yksinkertaiset asiat. Universumin rakenne on tiivistettävissä kuuteen lukuun. Kaksi luvuista liittyy universumin perusvoimiin, kaksi maailmankaikkeuden kokoon ja rakenteeseen ja kaksi säätää avaruuden ominaisuuksia. Pienetkin muutokset näihin lukuihin tuottaisivat maailmankaikkeuden, jossa inhimillinen elämä ei olisi mahdollista.

Just Six Numbers on tiukka annos teoreettista astrofysiikkaa. Kirja on kirjoitettu fiksulle maallikkolukijalle, joten fysiikan tai matematiikan syvällistä osaamista ei edellytetä, mutta tietty älyllinen uteliaisuus on tarpeen. Kyse ei ole yksinkertaisista asioista, vaikka kuninkaallinen astronomi Sir Martin Rees varsin taitavasti ja selkeästi niistä kirjoittaakin.

Universumin perusasioista kiinnostuneille Just Six Numbers on joka tapauksessa valaisevaa luettavaa. Suosittelen kuitenkin aloittamaan Simon Singhin astetta helppolukuisemmasta Big Bangista.