Johanna Sinisalo: Kädettömät kuninkaat ja muita häiritseviä tarinoita

Sinisalon novellit ovat keränneet monia palkintoja, eikä ihme. Ne ovat erittäin hyvin kirjoitettuja, jännite ja mielenkiinto lukea eteenpäin syntyvät lähes poikkeuksetta heti alussa. Musiikkitermiä käyttäen novellit ovat hyvin tarttuvia ja jopa ilman kertosäkeitä.

Fantasiakirjallisuudesta puhuttaessa tulee usein mieleen suuret, mahtipontiset eepokset. Sinisalon tarinoissa taas saattaa olla vain yksi, pienikin asia, joka on eri tavalla kuin todellisuudessa. Parhaimmillaan joku yliluonnollinen asia sekoittuu arkeen niin luontevasti, että lukija jää positiivisesti hämmentyneeksi.

Yksi novellien rikkaus on hyvin erityyppiset ihmiset sekä tapahtumaympäristöt. Monessa tarinassa henkilöstä paljastuukin jotain yllättävää, johon on viitattu korkeintaan pienellä vihjeellä. Tämä tuo mukaan myös trillerimäisiä sävyjä. Välillä sukupuoli- tai ikäroolit heittävät kuperkeikkaa ja ironiakin pilkistelee monessa novellissa. Kohteena ovat etenkin totutut roolijaot ja aikakauden ilmiöt.

Jos haluaa lukea taitavasti kirjoitettuja novelleja, niin Kädettömät kuninkaat ja muita häiritseviä tarinoita on hyvä valinta.

Joni

Vuodesta 2007 Kirjavinkkeihin kirjoittanut Joni Sundström lukee monipuolisesti. Intohimoinen luonnon tutkiminen ja retkeily ovat elämäntapoja, joten luontokirjat kiinnostavat erityisesti. Kotisivut: Kaikki vinkit »

1. Oivallista, että tämäkin tuli vinkattua. Olen itsekin lukenut, mutta jostain syystä jäi vinkkaamatta — eikä suinkaan siksi, etteikö olisi hyvä. ”Me vakuutamme sinut” on yksi suosikkinovelleistani.

2. Me vakuutamme sinut kuvaa kyllä omalla tavallaan osuvasti tätä aikakautta. Itse pidin erityisesti Etiäinen-nimisestä novellista.

3. Mietin pitkään, minkä Sinisalon olen lukenut, mutta tämähän se oli. Jäi vain kirjailijan nimi mieleen, ei teoksen. Hyviä novelleja, toivottavasti Auringon ydin on samaa tasoa.

4. Siis antaisinkohan nyt kuitenkin vielä kolmannen mahdollisuuden Sinisalolle 😉

5. Tehdään Sirpa diili! Sinä luet tämän ja minä Viimeisen tilin, siitä kun näyttää olevan viimeisin kommenttisi. 😉

6. Kiinni veti, Pyry. Tosin pitää tarkistaa, että saan sen kirjastosta lainaan ja ennen tämän lukemista odottaa 11 muuta jo aiemmin lainattua.

7. Minä tarkistin jo! Siis kirjastosta löytyy, mutta menee kyllä aikansa ennen kuin pääsen lainaamaan. Ensi vuonna sitten.